Vätgas i bränsleceller är ett alternativ

Debatt
PUBLICERAD:
Vätgas är ett helt klimatvänligt sätt att driva elmotorer i olika storlekar utan att använda stora batterier, skriver Jan-Håkan Otterberg.
Foto: Sebastian Kahnert/DPA via AP
Vätgasen omvandlas med hjälp av en bränslecell till el som driver en elmotor. Som restprodukt blir det vatten som släpps ut, skriver Jan-Håkan Otterberg.

När utmaningarna angående klimatet diskuteras propageras det ofta för bara en lösning. Det är synd, då det troligen kommer att behövas flera alternativa lösningar. Ett ytterligare alternativ är vätgas. Vätgas är ett helt klimatvänligt sätt att driva elmotorer i olika storlekar utan att använda stora batterier.

Batteriframställning kräver vissa metaller som bryts i bland annat Kina och skapar stora miljöproblem. Principen är genial. Sol och vatten omvandlas i en process till vätgas. Vätgasen omvandlas med hjälp av en bränslecell till el som driver en elmotor. Som restprodukt blir det vatten som släpps ut.

I dag finns det en fungerande anläggning i Mariestad som nu drivs av Mariestads kommun. Jag har varit på ett studiebesök och där fått en beskrivning och även praktisk förevisning av hur vätgas kan användas till personbilar, lastbilar, tåg med mera.

Nu sker det en hel del utveckling. I Europa kan nämnas att i Tyskland byggs vätgastankstationer i ett stort antal, siffran 400 tankstationer nämns. Frankrike, Danmark och Norge har utbyggnad på programmet. Men Sverige verkar nästan helt sakna intresse. Sverige har i dag fyra stycken vätgasstationer, varav en i Mariestad.

Vätgas bör lanseras på stor bredd. I början krävs det subventioner från staten. Del av pengarna kan tas från att inte satsa på höghastighetståg. Vätgasdrift är mycket viktigare för klimat och miljö än höghastighetståg. Mer om vätgas kan det läsas om på vatgas.se.

Jag anser att stat och kommuner snarast ska börja arbeta för att följande punkter påbörjas.

● Att staten och kommuner satsar på att vätgasdrift enligt ovan blir ett verkligt fossilfritt alternativ till drift av elmotorer, elmaskiner i industrin med mera.

● Att staten stödjer raffinaderier och oljebolag att ställa om produktion till vätgas.

● Att staten stödjer näringslivets omställning till lagring och leveranser av vätgas.

● Att staten underlättar för dagens bensin- och dieselstationer att även förse fordonsparken med vätgas.

● Att staten i en första utvecklingsfas av vätgasdrift enligt ovan bidrar med skattemedel.

Jan-Håkan Otterberg

Medlem i Liberalerna Skaraborg

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.