Årets rankning av företagsklimatet från organisationen Svenskt Näringsliv visar att det inte finns något som är självklart. Det är ständigt och målmedvetet arbete som gör om en kommun har ett gott företagsklimat eller inte. Och den politiska färgen spelar mycket mindre roll än man kan tro.
Under onsdagen presenterades resultatet av året rankning av företagsklimatet bland de svenska kommunerna. Uppmuntrande läsning för en del, och desto mer nedslående för andra. Är det något som man kan ta med sig så är det att det kan svänga mycket upp eller ner, och att en kommun gör sig själv en otjänst om den tror att den kan leva på gamla lagrar.
För inte alltför länge sedan så var det kommuner som Sunne och Årjäng som brukade ligga i Värmlandstoppen, år efter år. Men så är det inte längre. I årets rankning så har Sunne rasat hela 68 placeringar till plats 110. Bara så sent som år 2019 låg de på plats 20 i hela landet. I kategorier som tjänstemännens attityder, information till företagare, service och bemötande och dialog med kommunens företrädare har Sunne sjunkit kraftigt. Årjängs kommun ligger på plats 158, men för bara fyra år sedan hade de plats 69.
I topp i Värmland ligger istället Grums (plats 23), Säffle (som stiger 12 placeringar till en 25:e plats) och Munkfors (plats 26). Gemensamt är att man målmedvetet har arbetat för att förbättra företagsklimatet i sina respektive kommuner. Genom att skapa positiv dialog och bra attityder från politiker och tjänstemän lockas företag att verka och expandera. Sämst i Värmland är Arvika som rasar 75 placeringar till plats 268 i riket.
Karlstads kommun hade redan innan en inte alltför bra placering och i år sjunker man ytterligare 16 placeringar till nummer 128 i landet. Det duger verkligen inte för länets största kommun, som skall vara draglok åt hela Värmland. Just detta faktum är kanske det som får kommunens företrädare att slappna av. Men bara för att kommunen är stor så är den inte självspelande. Att den är borgerligt styrd sedan mer än ett decennium gör det än mer pinsamt.
Föga förvånande har Socialdemokraterna i Karlstad tagit fasta på det här och kommer med hård kritik, som delvis är välförtjänt men som delvis också skjuter över målet. Numera hugger ju S i Karlstad på vad den än vara må i sin kamp för att hitta profilfrågor. Anders Tallgren (S) vill dock inte rikta kritik mot tjänstemännen, men där säger faktiskt de nedbrutna siffrorna något annat. Just i attityder från kommunens tjänstemän har man rasat 42 placeringar till 183. Att han hellre vill knipa poäng på att angripa sina politiska motståndare är tydligt.
Men politiker som Frida Pettersson (C) kan inte svära sig fria. När hon säger att de redan jobbar med 50 av de 100 punkter som S listat är inte så imponerande när man beaktar att de blågröna trots allt styrt kommunen så pass länge som de har.
Muminparkens öde är inte omnämnt, men hur den sänktes med hjälp av S kan inte ha främjat bilden av Karlstad som en kommun som välkomnar företag att etablera sig. Det är nu inget som ligger de blågröna i fatet då de ville ha en muminpark. Det skulle dock vara intressant att se hur det finska muminföretaget ser på företagsklimatet i kommunen.
Att skapa ett gott företagsklimat är inte raketvetenskap, men det kräver långsiktig och ihållande målmedvetenhet. Det är heller inga företagshemligheter. Det kan vara så enkelt som att titta på några kommungrannar och se vad de gör bra och sedan själva bli inspirerade. För varken botten- eller topplaceringar är huggna i sten.