Krönika: Under näthandelns yta

Krönikor
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Anna Ekegren, direktör European Consumer Centre, ECC, Sverige.

Allt större del av våra liv utspelar sig i den digitala världen. Vi har internetbank, digitala möten och vi handlar allt mer digitalt. Att handla på nätet är för många bekvämt, enkelt och i vissa fall billigt, men under ytan finns fenomen som skapar oväntade och omständliga problem för konsumenter.

Dropshipping är ett sådant fenomen. Det är en affärsmodell som i sig själv inte är olaglig, men den är relativt ny och blir vanligare. Fenomenet syns under ytan, men kan vara lätt att missa och det skapar ringar på vattnet i form av problem som kan drabba oss konsumenter i slutändan. Jag ska förklara varför.

Låt oss säga att du upptäcker en webbplats som gör reklam för ett riktigt bra erbjudande på en vara. Du nappar på erbjudandet, men upptäcker snart att varan skickas från exempelvis Kina. Dropshipping innebär att nätbutiken du köper från inte har ett eget produktlager, utan agerar mellanhand och beställer åt dig från en tredje part.

Nätbutiker som använder dropshipping kan inte garantera säkra eller äkta produkter. Särskilt inte om den tredje parten, leverantören, finns utanför EU. Även om nätbutiken du handlar av finns inom EU, är det vanligt att leverantörerna för dropshipping finns i Asien. Eftersom nätbutiken agerar mellanhand kan den inte själv kontrollera om produkterna följer EU:s produktkrav.

Risken att du får en vara med dålig kvalitet och som är osäker, är inte det enda. Du kan drabbas av lång leveranstid genom dropshipping. Uppstår det problem med leveransen, eller om du får fel vara, kan det bli svårt att nå den som har ansvar. Dessutom kan tull, moms och andra avgifter tillkomma om varan skickas från ett land utanför EU.

Nätbutiker informerar inte alltid om att dropshipping är inblandat, men det kan gå att avslöja. Bli misstänksam om butiken uppger en orimlig eller otydlig leveranstid på sin webbplats, då kan det betyda att varorna skickas från en tredje part, med dropshipping. Även grammatiska fel på webbplatsen kan vara en varningssignal. Dessutom använder nätbutiker med dropshipping sällan originalbilder på produkterna. Är du misstänksam kan du googla efter originalbilden, för att se om den finns på andra nätbutiker eller e-plattformar.

Kom ihåg att det är butiken du beställde varan från, som har ansvaret för leverans, garanti och retur. Nätbutiken kan däremot ange leverantörens adress för returer, i stället för sin egen men det ska i så fall framgå vid köpet. Finns leverantören i Asien kan din returkostnad bli stor. Men finns nätbutiken inom EU eller riktar sig till konsumenter i Sverige så har du rätt att ångra dig inom 14 dagar från det att du fått din vara.

Vi har märkt att frågor relaterade till dropshipping har ökat på senare tid. Som konsumenter behöver vi titta noga efter vad som döljer sig bakom våra onlineköp, under näthandelns yta.

Anna Ekegren

Direktör European Consumer Centre Sverige

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.