Norge på spåret

Ledare
PUBLICERAD:
Möt upp Norge.
Foto: Terje Pedersen/NTB Scanpix/TT

I lördags beslöt den norska regeringen, bara ett par dagar innan den förlorade valet, att ge Jernbanedirektoratet i uppdrag att tillsammans med svenska Trafikverket utreda en snabbare tågförbindelse mellan Oslo och Stockholm. Det är ett välkommet besked som vi nu får förutsätta möts av ett motsvarande besked från den svenska regeringen så att arbetet kan påbörjas.

Det vore märkligt om den nya Arbeiderpartiregeringen skulle backa, eller att den svenska rödgröna regeringen skulle vara avvisande, när de tidigare visat sig villiga.

Extra välkommet är det att det norska initiativet nämner att utredningen bör ske i samspel med de icke-statliga initiativ som finns för att bygga ut järnvägen mellan de nordiska huvudstäderna, som projektet Oslo-Stockholm 2.55, utan statliga pengar. Det har under många år drivits ett gediget arbete som man måste dra nytta av.

Region väst inom Trafikverket har nyligen föreslagit en satsning på dubbelspår på Värmlandsbanan i den nationella transportplanen 2022-2033. Tyvärr är risken att regeringens satsning på höghastighetståg annorstädes äter upp mycket av infrastrukturpengarna. Men det finns som sagt alternativ.

Detta är en ledarartikel som uttrycker tidningens politiska linje. Nya Wermlands-Tidningens politiska etikett är konservativ.