Konsulter för miljoner på personalavdelningen: ”Olyckligt”

Publicerad:

Efter att personalchefen köptes ut och flera medarbetare slutat eller sjukskrivits så har konsultkostnaderna skjutit i höjden på personalavdelningen i Eda. Under 2021 har avdelningen hittills köpt konsulter för över en miljon kronor.

– Det är olyckligt, säger kommunchef Anders Andersson.

Personalavdelningen har blivit en dyr historia för Eda kommun det senaste året.

Det hela började förra hösten när personalchefen i Eda, Jessica Rydström, köptes ut för 2,3 miljoner kronor inklusive sociala avgifter och kostnader för juridiskt ombud.

Kort därefter upphandlade Eda kommun en konsult som chef för 810 kronor i timmen. Totalt har konsulten kostat kommunen nästan 720 000 kronor, och nu tittar Konkurrensverket närmare på upphandlingen, vilket AN tidigare rapporterat om.

Lönehantering

Men personalavdelningens konsultkostnader för 2021 stannar inte där.

Eftersom personavdelningen under året också varit underbemannad på grund av att medarbetare slutat eller sjukskrivits så har kommunen också köpt in tjänster för löneadministration till en kostnad för 380 kronor i timmen.

– Vi hade personal som skötte det förut men när den personen slutade så köpte vi in tjänsten för att lösa uppgiften. Det måste funka så lönen betalas ut varje månad. Nu kollar vi hur vi ska göra framöver, säger kommunchefen Anders Andersson

Så det är inte säkert att arbetsuppgiften läggs tillbaka på personalavdelningen utan att ni fortsätter köpa in tjänsten?

– Det är inte säkert. Konsultkostnaderna motsvarar lönekostnaderna på ett ungefär, och vi blir mindre sårbara än om vi bara har en person som arbetar med systemet. Det kan också bli att vi samverkar mer med andra kommuner.

Hur är bemanningen på personalavdelningen i dag?

– Det är väl bemannat. Några är tillbaka från sjukskrivningar och vi har haft bra med sökande till en ledig tjänst. Sen har vi fortsatt konsultstöd och bra kompetens på HR-sidan.

Rekryteringar

Kommunen har under året även anlitat ett företag till två rekryteringar – för övrigt samma företag som kommunen nyttjade när de köpte in personalchefskonsulten. Konsulten användes när kommunen skulle anställa ny personalchef och ny verksamhetschef för vård och omsorg.

Totalt har dessa båda rekryteringar kostat kommunen 140 620 kronor. Företaget har för rekryteringarna fakturerat kommunen tre gånger för respektive tjänst och tagit betalt för startarvode, annonsering, presentationsarvode och slutfakturering.

– Det är vanligt att mindre kommuner använder konsultfirmor till vissa typer av rekryteringar, främst till verksamhetschefer. De har ett bra system att göra intervjuer på, ta referenser och göra tester. De gör en första sållning och sen gör vi själva slutintervjuerna. Dessutom har de personer i deras register som kanske inte söker jobbet men som kan vara aktuella. För oss spar det mycket tid. Övriga chefsrekryteringar sköter vi själva, säger Anders Andersson.

Arbetsrätt

Kommunen har också en konsult för arbetsrättslig konsultation. Det är den tidigare tillförordnade kommunchefen Eric Hietala som sedan 2015 har ett avtal med kommunen om arbetsrättslig rådgivning. Avtalet skrevs då under av tidigare personalchefen Jessica Rydström. Hietala kostar kommunen 50 000 kronor om året, men det tillkommer ibland extra kostnader för vissa insatser.

– Han är nåbar för chefer i arbetsrättsliga frågor eftersom vi inte har en egen arbetsrättsjurist i kommunen. Ibland företräder han även kommunen i förhandlingar.

Har du själv nyttjat honom?

– Jag ringer ofta och bollar frågor med honom. Ibland är det bra med en second opinion. Han är väldigt kunnig.

Använde du honom i processen mot tidigare personalchefen?

– Det vill jag inte kommentera. Jag använder honom i de processer som är aktuella.

En tredjedel

Totalt har personalavdelningen fram till slutet av augusti 2021 köpt konsulter för 1 067 718 kronor. Personalavdelningen står för nästan en tredjedel av kommunens totala konsultinköp under 2021. Fram till slutet av augusti hade kommunen köpt konsulter för 3 363 775 kronor.

Personalavdelningens konsultkostnader för 2021 på över en miljon kronor kan jämföras med 2020 och 2018 då avdelningen köpte konsulter för cirka 160 000 kronor, och 2019 då summan var cirka 100 000 kronor.

Personalavdelningen har blivit en dyr historia för kommunen senaste året. Hur ser du på det?

– Det är olyckligt, men en del har bedömts som nödvändigt. När man ska avsluta en anställning för en chef så funderar men mycket och det blir en avvägning hur man ska göra för att lösa problemet. Men när man väl bestämt sig så känner man sig trygg, säger Anders Andersson som också menar att politiska vilden Hans Nilsson är en stor anledning till de ökade konsultkostnaderna.

– Hade han inte lagt sig i processen så är min och flera andras uppfattning att det gått fortare och blivit billigare. Han angrep mitt delegationsbeslut som jag tog i oktober förra året när processen med tidigare personalchefen började. Allt han gjort har skapat oro och lett till att kommunen fått stora kostnader.

Hans Nilsson delar förstås inte den bilden:

– Det är trams i kubik. Att jag skulle ha förorsakat ökade kostnader är fantasier och dimridåer för att gömma undan kommunchefens egna tillkortakommanden, säger han.

Artikeltaggar

Anders AnderssonEda kommunHans NilssonJessica RydströmKonkurrensverketNyheter

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare