Tio innovativa bolag pitchade sina idéer på Karlstad CCC för att ta in kapital under årets upplaga av investerareventet A-match. Även denna gång deltog investerarna digitalt.
Det var på onsdagen som det populära investerarforumet A-match ägde rum. Årets upplaga var den fjärde i ordningen. Resultatet av tidigare års A-match är att drygt 50 procent av de pitchande bolagen fått in kapital.
– A-match fyller ett tydligt och ökande behov av investeringar i tidiga skeden, säger Anna Lundmark Lundbergh, vd på Almi Värmland.
Bakom A-match står aktörerna Almi Värmland, Almi invest, Nordea, Sting Bioeconomy och Karlstads universitet. Alla aktörer lyfter behovet av ett investerarevent i Värmland och ett kvitto på att det fungerar är att det attraherar både lokala och nationella bolag och investerare.
Banbrytande lösningar
De tio utvalda bolagen på årets A-match stod för banbrytande lösningar med fokus på hållbarhet och digitalisering inom en bredd av branscher, så som skoglig bioekonomi, med-tech, textil, finans och säkerhet. Företagen som pitchade var Acorai, Blue Ocean Closures, Bowter, Ebbas Alger, Exagard, Goozo, Gårdskapital, Ineq Solutions, Kapsu och LunaMicro.
Karlstadföretaget Ineq Solutions har utvecklat ett digitalt verktyg, Buhobox, för bättre elevhälsa i skolorna. En innovation som de är först ut med och nyligen skrev de avtal med Stockholm stad. På A-match söker de kapital för att förstärka sin kompetens inom mjukvaruutveckling och administration.
Skulle skala upp
– En lyckad investering skulle innebära att vi kan skala upp, vidareutveckla i en snabbare takt, ta in nya kompetenser i vårt bolag, öka aktivitetskraften och ta marknadsandelar, säger Sara Lindahl som tillsammans med Sofi Finnstam är grundare till Ineq Solutions.
LunaMicro från Linköping erbjuder nästa generations smarta textilier, initialt för sport-, skydds- och arbetskläder. Företaget har utvecklat en teknik som transporterar fukt med en liten elektrisk ström, en innovation som bygger på patenterade forskningsresultat från Linköpings universitet.
– Vi har pitchat på andra event men jag skulle säga att A-match är unikt från mitt perspektiv. Här lärde jag mig att kombinera bolagets styrkor och mina egna drivkrafter och känslor i pitchen. Eventet känns väldigt proffsigt, säger Nate Robinsson, innovatör och grundare LunaMicro.
Matchningar i realtid
Precis som förra året stod företagen på scen på KCCC och investerarna deltog digitalt. Under sju minuter fick varje företag chans att pitcha och förklara varför de söker ägarkapital och partners, en pitch som de förberetts inför tillsammans med pitchcoacher.
A-match har blivit ett arrangemang som spridit sig både nationellt och internationellt. I år var dryga 100-tal investerare anmälda från Sverige, Finland, Norge och Irland.
– Intresset är stort och både antal och bredd på investerare har ökat för varje A-match. I år ser vi att vi har fler investerare från övriga Sverige och antalet kvinnliga investerare är fortsatt hög, säger Anna Lundmark Lundbergh.