Höljes kan få VM-premiären 2022: "Superbra"

Publicerad:
Höljes hoppas att det blir VM-premiär och fullt av åskådare första helgen i juli 2022. Så här såg det ut i årets tävling. Foto: Olle Persson

Elbilssatsningen kommer att försena VM-säsongen i rallycross 2022.

Premiären sker troligen i Höljes första helgen i juli.

– Det kan mycket väl bli så, säger Morgan Östlund.

VM-tävlingens general manager var nyligen i Frankrike och träffade promotor, FIA och team.

– Vi förhandlade och pratade om framtiden. Det blir en framtid och den nya promotorn verkar väldigt på våran sida. Det känns bra.

Något nytt avtal är inte klart än.

– Vi har ingen brådska så därför har det inte forcerats.

Men Morgan Östlund har fått viktiga besked, bland annat att det verkligen blir elbilar i huvudklassen nästa år.

– Det kommer bli av och vi tror på att det blir bra, en nystart. Jag har indikationer på att det är tio-tolv som redan är klara, har beställt elkitten och börjar bygga bilarna nu.

Morgan Östlund vet vilka teamen är, men kan inte säga något.

– Det är inte offentligt, men vi hör i kulisserna vilka det är som hakar på.

Östlund gläds också åt att tyngsta EM-klassen, som fortsätter med fossildrift, verkar växa rejält.

– Det blir jättebra.

Någon aning om kalendern?

– Ja, vi är medvetna om att elbilarna ska byggas och det tar lite tid att få fram grejer. Det blir en sen start nästa år.

”Jag har indikationer på att det är tio-tolv som redan är klara”, säger Morgan Östlund om elbilarna i VM nästa år.
”Jag har indikationer på att det är tio-tolv som redan är klara”, säger Morgan Östlund om elbilarna i VM nästa år. Foto: Olle Persson

På grund av coronan har Höljes fått flytta fram från sitt traditionella datum första helgen i juli. 2020 var det helt publikfritt och nu i augusti kom knappt 3000 av tillåtna 3800.

Det vill arrangerande Finnskoga MK inte vara med om igen.

– Vi vill ha tillbaka Magic Weekend.

Promotorn har i princip gett löfte att det ska bli så.

– Ja, det har vi diskuterat flera gånger.

Precis som 2020 kan Höljes få VM-premiären.

– Det kan mycket väl bli så.

Det är väl bra?

– Ja, det är superbra med en öppning.

Publikrekordet är 51 600 från 2018.

– Det är fortfarande mycket oro kring allt som görs, men nästa sommar får vi väl hoppas att kan vara som vanligt igen.

Hur blev utfallet av årets tävling?

– Det har gått ihop sig för oss, men vi är inte färdiga med all räkenskap. Det räcker inte att gå plus, man ska överleva resten av året också.

Det vet ni inte om ni gör?

– Nej, men det ser rätt så bra ut. Vi fick bra sponsorstöd.

Förhandlingarna om ett nytt VM-avtal pågår.

Svenska rallyt måste på grund av pandemins konsekvenser lämna ekonomiska garantier ifall en tävling blir inställd, och promotorn i rally-VM är den samma (WRC Promoter GmbH).

– Vi är ju oroliga att det ska gå dit som de har blivit drabbade av kostnader, men vi gör upp en plan på hur det ska utformas och säger de ja funkar det. Spårar det ur är det bara att hitta på något annat, det är inte värre än så.

Morgan Östlund tror att avtalet snart är klart.

– Båda parter vill att det ska bli färdigt så fort som möjligt. Men vi har fortfarande inte bestämt hur det ska se ut i längd, om det ska vara ett år, två eller tre. De har varit öppna med att vi får göra som vi känner är bäst. Vi måste bara sätta oss ner i klubben och bestämma vad vi ska tro på.

Låter inte som det blir så långt som fem år igen?

– Vi får se.

Artikeltaggar

Finnskoga MotorklubbHöljesMorgan ÖstlundRallycrossRallycross-VMVM-deltävlingen i Höljes

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare