Nu har både den svenska och norska regeringen gett sina statliga verk u uppdrag att tillsammans se över projektet Oslo-Stockholm 2.55, där en möjlig bro över Möckeln i Karlskoga finns med i planeringen.
Den norska och svenska regeringen har kommit överens om att utarbeta en gemensam utredning om järnvägsförbindelsen mellan Oslo och Stockholm. Det står klart efter att den norska infrastrukturministern Knut Arild Hareide gett ett nytt uppdrag till Jernbanedirektoratet om att påbörja arbetet tillsammans med svenska Trafikverket.
"Äntligen är ett statligt uppdrag på plats och vi är otroligt glada för att den norska regeringen bekräftar att man är överens med Sverige om att påbörja arbetet. Vi ser fram emot att fortsätta samarbetet med både norska och svenska myndigheter", säger Jonas Karlsson, VD, Oslo-Sthlm 2.55 i ett pressmeddelande.
Den norska ministern menar att man bland annat måste kartlägga marknadspotentialen, bedöma järnvägens kapacitet, bedöma kostnader, studera möjliga sträckor och göra samhällsekonomiska beräkningar. Ministern anser också att utredningen ska titta på icke-statliga initiativ, och att värdera om det finns potential att bygga de nya järnvägslänkarna utan statliga investeringar.
I dag tar en tågresa mellan huvudstäderna drygt fem timmar. Med förbättringar av befintliga spår och två nya länkar, en på den svenska och en på den norska sidan, vore det fullt möjligt att göra resa med tåg på under tre timmar.
"Vi kan konstatera att Oslo-Stockholm väldigt snabbt börjar betala av på vår gemensamma klimatskuld. Jag tror det är svårt att hitta ett järnvägsprojekt som både bär sig ekonomiskt men som också så snabbt genererar den här typen av klimatnyttor. Nu börjar resan på allvar", säger Jonas Karlsson.