Hoppa till huvudinnehållet

Värmlänningen bakom Abbas nya låtar: "Häftigt att fånga magin"

Publicerad:
Under inspelningarna av Abbas kommande album "Voyage" var Bernard Löhr från Karlskoga den femte i rummet. "Jag hade en känsla av det skulle bli stort", berättar han apropå den enorma uppmärksamhet återföreningen har rönt världen runt.
Under inspelningarna av Abbas kommande album "Voyage" var Bernard Löhr från Karlskoga den femte i rummet. "Jag hade en känsla av det skulle bli stort", berättar han apropå den enorma uppmärksamhet återföreningen har rönt världen runt. Foto: Universal

Det råder åter Abba-feber runt om i världen.

40 år efter att Agnetha, Björn, Benny och Anni-Frid gick skilda vägar är gruppen nu återförenad och släpper ett nytt album.

Bernard Löhr från Karlskoga har skött arbetet i studion och är abbornas verktyg i jakten på pop-perfektion.

Tidigare har han i nära samarbete med Björn Ulvaeus och Benny Andersson spelat in Abbalåtar med bland andra Meryl Streep, Stellan Skarsgård, Cher och Colin Firth. Då till "Mamma Mia!"-filmerna. Han känner gruppens låtar utan och innan, han har på olika sätt varit delaktig i förvaltningen av katalogen som hittills har sträckt sig från debutalbumet "Ring ring" 1973 till "The Visitors" 1981.

Men det är först nu som han har spelat in Abba-låtar med Abba.

Under bandets första storhetstid sköttes den uppgiften i regel av ljudgeniet Michael B. Tretow. Nu är det värmlänningen Bernard Löhr som axlar ansvaret som ljud- och studiotekniker. Han lärde känna Benny Andersson i slutet av 80-talet och har sedan många år varit Anderssons högra hand i studion.

Under arbetet med det nya albumet har Bernard varit den femte i rummet.

– Det var en speciell känsla, börjar Bernard Löhr lite trevande.

– Jätteroligt naturligtvis. Det är skönt att äntligen få prata om det här! Jag har ju arbetat med det under så lång tid.

Björn Ulvaeus, Benny Andersson och Bernard Löhr i djup koncentration under arbetet med Abbas album ”Voyage”.
Björn Ulvaeus, Benny Andersson och Bernard Löhr i djup koncentration under arbetet med Abbas album ”Voyage”. Foto: Ludvig Andersson

Hemlighetsmakeriet har varit omfattande. Men nu ligger ett nytt album – "Voyage" – med ett återförenat Abba färdigt. I november möter det en suktande publik som längtat efter detta sedan gruppen gick skilda vägar för snudd på 40 år sedan.

– Inspelningarna började med en låtskiss från Benny, fortsätter Bernard Löhr.

– Sedan har vi plockat in musiker, från trummor och gitarr till stråkar, och tillsammans med Bennys finlir byggt upp låtarna

Allt arbete har gjorts på Riksmixningsverket samt i Mono Music Studio, båda på Skeppsholmen i Stockholm. Bernard Löhr tittar igenom sin kalender och hittar datumet då allt började – den 24 maj 2017. Då började inspelningen av "I Still Have Faith in You" som också blev den första singeln.

– När själva musiken, grunderna, blivit klara har tjejerna, eller kvinnorna får jag säga, kommit in och lagt sin sång. De har verkligen tyckt att det varit jätteroligt.

Från början gjordes bara två låtar utan några direkta planer på mer.

– I januari 2019 fortsatte vi med ytterligare några låtar och resten är inspelat i år.

Den första låten som spelades in var ”I Still Have Faith in You” vilket också blev första singeln.
Den första låten som spelades in var ”I Still Have Faith in You” vilket också blev första singeln. Foto: Universal

"Inte sjungit ihop på drygt 35 år"

Få akter har haft en så omfattande inverkan på populärmusiken som Abba. Även om Bernard Löhr är van vid att arbeta med stora namn, kände han av den historiska tyngden i att Abborna åter samlades i studion för att spela in nytt material.

– Agnetha och Anni-Frid hade inte sjungit ihop på drygt 35 år när de nu satte sig mitt emot varandra vid varsin Didrik De Geer-mikrofon och jag tryckte på rec-knappen. Men deras röster satt ihop! Precis som de alltid har gjort. Det där soundet som deras röster skapar tillsammans – som ingen annan har lyckats återskapa – fanns kvar. Det var både konstigt och kul att höra.

Foto: Universal

En stor del av bandets magi sitter väl just i de där rösterna?

– Mmm, så är det. Plus då naturligtvis själva låtarna. Soundet av deras röster tillsammans, det finns inget annat som låter så. Det är såklart ett väldigt häftigt jobb att försöka fånga – spela in – den magin på bästa tänkbara sätt.

– Men det handlar inte bara om det tekniska, det är viktigt att de som ska sjunga eller spela känner sig bekväma i sin roll. Att det låter som de vill i hörlurarna till exempel. Agnetha och Anni-Frid vill också kunna se varandra när de sjunger, de synkar genom ögonkontakt. Det var lite nervöst innan alla kom igång och kände sig bekväma.

Det är 40 år sedan bandet splittrades – hur var stämningen i studion?

– Det var nog som om uppehållet aldrig existerat. Alla tyckte det var väldigt roligt, alla var delaktiga och ville testa nya idéer och laborera. Det var aldrig bara en sångtagning och sedan gick man hem. Alla ville att det skulle bli så bra som möjligt.

– I regel var det bara de fyra och jag i studion. Någon hund ibland. Vi känner varandra sedan tidigare så alla var bekväma med varandra.

Foto: Universal

Hade du en ambition att återskapa ett klassiskt Abba-sound eller ville du att det skulle låta här och nu?

– Nej, jag lyssnade inte på de gamla plattorna för att ha det soundet färskt i minnet. Det är snarare så att soundet sitter i Bennys kompositioner. Dessutom använder vi oss av några musiker som var med på den gamla tiden – gitarristen Lasse Wellander och trummisen Per Lindvall till exempel. Det sammantaget ger nog ett Abba-sound hur vi än försöker vrida och vända på det. Och när rösterna kommer in blir det ju Abba direkt.

Som studiotekniker blir väl du Björn och Bennys verktyg när de ska mejsla fram sina idéer?

– Jo, så är det. Jag har jobbat väldigt länge med Benny och vet i regel hur han vill ha det. Men han är också väldigt impulsiv i studion, kommer hela tiden på nya idéer. Så för mig är det viktigt att hela tiden vara snabb och öppen för nya grepp.

Bernard Löhr och Benny Andersson vid ett tidigare tillfälle.
Bernard Löhr och Benny Andersson vid ett tidigare tillfälle. Foto: Privat

Kan du vara delaktig i den processen eller blir det mest utförande för din del?

– Om jag tycker något säger jag det. Tycker jag något är dåligt, sitter jag inte tyst. Samtidigt är det ju deras musik och de har ju lyckats hyfsat med den tidigare, (stort leende) så man ska inte lägga sig i alltför mycket.

Själva arbetet – har låtarna värkts fram eller har arbetsprocessen varit enkel?

– Det har gått väldigt smidigt. Det är väl en låt som vi fick göra om, som inte riktigt satte sig till en början. Vi har arbetat låt för låt. Ibland har arbetet nästan gått för fort! Det har blivit bra direkt. Vi har haft väldigt kul.

Har alla fyra varit i studion samtidigt?

– Ja, när vi har gjort sångpålägg. Ibland har vi jobbat en och en med vissa partier. Men det är väldigt mycket körer och stämmor. Då sjunger de alltid samtidigt.

Foto: Universal

Det pratas mycket om Bennys roll eftersom han står för det mesta av musiken, hur vill du beskriva Björns roll i de här låtarna?

– Han är delaktig hela tiden. Hans texter tycker jag är gudomligt bra på den här skivan. Det ligger otroligt mycket jobb bakom. Det finns alltid en sorts berättelse i låtarna. På något vis upplever jag att texterna ofta handlar om dem själva.

Du arbetar med Benny Andersson för att du tycker om det han gör – har du kunnat ta en steg tillbaka under inspelningarna och uppleva situationen som ett fan?

– När man jobbar så jobbar man. Men i det här fallet har jag faktiskt stannat upp flera gånger och tänkt "Det här är ju fantastiskt bra!". Samtidigt finns det stunder då jag tänkt "Är vi aldrig klara?". Ett jobb är ju ett jobb. Det skönaste är när skivan är klar och man fått distans till den. Då kan man lyssna utan att fastna i små detaljer.

Foto: Universal

Du har mixat låtarna, berätta om det arbetet.

– Jag har utvecklat en metod under många år där jag arbetar mig fram till ett färdigt resultat. Benny har varit med vid min sida nästan hela tiden. Han måste få tycka eftersom han är en så stor del av det som är Abba. Vi tycker ofta lika, vi tittar på varandra och vet vad den andre tänker. Visst, ibland tycker vi olika, så måste det få vara. Men det är sällan vi har någon kontrovers.

Hur har du upplevt den enorma uppmärksamhet som återföreningen, albumet och den kommande abbatar-showen har rönt?

– Jag hade en känsla av det skulle bli stort. Vi träffade skivbolaget, Universal, inför lanseringen och de berättade att det här var det största de gjort. Och det största de överhuvudtaget kommer att göra för det finns inget som skulle kunna bli lika stort. Men att det skulle bli så här stort...

Fanns det någon nervositet kring hur de nya låtarna skulle mottas?

– Ja, såklart. Vi tänkte många gånger under arbetets gång på hur mottagandet skulle bli. De flesta verkar väldigt positiva. "I Still Have Faith in You" tycker jag hör till det bästa Abba har gjort. Och "Don't Shut me Down" är väldigt Abba-aktig.

Den har till och med det galopperande Benny-pianot.

– Haha, ja! Det finns flera blinkningar till klassiska Abba-grepp på albumet kan jag avslöja.

”Voyager” släpps den 5 november.

Bernard Löhr i Mono Music Studio.
Bernard Löhr i Mono Music Studio. Foto: Carl Edlom
Stellan Skarsgård: "Allt kan lätt gå åt helvete!"

FAKTA: Bernard Löhr

Bernard Löhr, 65, är född och uppvuxen i Karlskoga. Ljud- och inspelningstekniker, producent och mixare. Spelar även gitarr.

Började arbeta med Benny Andersson 1987.

Bor med familj i Tyresö.

Favoritlåt med Abba:

– Jag tycker väldigt mycket om den nya "I Still Have Faith in You". Bland de tidigare är "The Winner Takes It All" en favorit. Speciellt versionen vi gjorde med Meryl Streep, i den första "Mamma Mia!"-filmen. Där är den mer en renodlad ballad jämfört med originalet.

Artikeltaggar

AbbaBenny AnderssonBjörn UlvaeusFilmKändisarKarlskogaMusikMusikalerNöje/KulturPopStellan SkarsgårdStockholmThe Visitor

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.