Dags för en nystart efter sommaren

Debatt | Coronaviruset
PUBLICERAD:
Det finns goda skäl att nyttja denna så kallade ”Fresh start effect” för att komma igång med träningen nu efter semestern. Och det finns ännu bättre skäl att inte stanna där – utan att utforma en träningsrutin som håller över tid, skriver Susanne Jidesten och Mikael Eriksson.
Foto: Friskis & Svettis
I det nya livspussel som ska läggas hoppas vi att träning blir en central bit för många av oss. Det är ett smart sätt att ankra in i den nya verkligheten, få ett sammanhang och samtidigt investera i sig själv, skriver Susanne Jidesten och Mikael Eriksson.

Känner du till begreppet ”Fresh start effect”? Vetenskapliga belägg för att vi människor är mer motiverade när vi upplever någon form av gränsdragning mellan det som varit och det som väntar. Den 1 januari varje år brukar nämnas som det bästa exemplet. Men frågan är om inte hösten 2021 kan överta tronen. Med vaccinationer som fullföljs och restriktioner som stegvis lättas upp ska hela samhället så sakta börja på ny kula.

Hösten blir spännande. Samtidigt saknar många frågor fortfarande svar. Hur kommer vardagen se ut? På jobbet, fritiden och i de sociala sammanhangen? Vilka vanor från förr kommer fiskas upp och vilka låter vi vara?

I det nya livspussel som ska läggas hoppas vi att träning blir en central bit för många av oss. Det är ett smart sätt att ankra in i den nya verkligheten, få ett sammanhang och samtidigt investera i sig själv.

Sedan vårvintern 2020 har pandemin varit en del av den svenska vardagen. Även om läget ljusnat nu vet ingen av oss om en ytterligare våg är att vänta eller ej. Vad som däremot är belagt är att fysisk aktivitet gör oss bättre rustade mot den – om den kommer.

Data från 48 000 Covid-patienter i USA visar att de som var regelbundet aktiva minst 150 minuter veckan innan de blev sjuka hade halverad risk för sjukhusinläggning och intensivvård. Studien uppmärksammas bland annat i Läkartidningen där en rad medicinska experter uppmanar samhället att använda fysisk aktivitet som en tredje “boosterdos”. De skriver att de saknar fysisk aktivitet i de förebyggande råden – en efterlysning vi gärna skriver under på.

Det finns goda skäl att nyttja denna så kallade ”Fresh start effect” för att komma igång med träningen nu efter semestern. Och det finns ännu bättre skäl att inte stanna där – utan att utforma en träningsrutin som håller över tid.

Det svenska träningsutbudet har fått flera nya inslag under corona, inte minst utomhus och digitalt. Så när träningsanläggningar äntligen kan välkomna fler är möjligheten att skräddarsy en ny träningsrutin bättre än kanske någonsin. Stel och skeptisk eller rutinerad och superpepp? Det spelar ingen roll. Kom som du är, du är grym.

Vi vet vad vi talar om. Friskis & Svettis har mer än 40 års erfarenhet av att välkomna människor att börja träna och hitta sin rörelseglädje. Det kan handla om att kliva över tröskeln till en anläggning för allra första gången likväl som att göra det i någon annan av träningslivets faser, hög- och lågintensiva. Efter en paus, kanske en flytt eller byte av träningsaktör. Vänta inte, gör det bara. All rörelse räknas.

Susanne Jidesten

Generalsekreterare, Friskis & Svettis

Mikael Eriksson

Verksamhetschef, Friskis & Svettis Karlstad

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.