Flygberedskap i Karlstad

Ledare
PUBLICERAD:
Karlstads beredskapsflygplats.
Foto: Tommy Andersson

Att flygplatsen i Karlstad är viktig torde nu stå utom allt tvivel. Även om passagerartrafiken nästan stått stilla under pandemin, och att den även innan dess levde farligt sedan både Frankfurt- och Stockholmslinjerna upphörde, så finns det ett behov. Förhoppningsvis kommer också nya reguljära linjer att öppna så småningom.

Men innan dess finns det ett annat behov av rena beredskapsskäl. Det slår också Trafikverket fast när de vill öka dagens tio beredskapsflygplatser till 22, och där Karlstad är en av de nya. Karlstads flygplats har tidigare varit en temporär beredskapsflygplats och under pandemin förlängdes den statusen. Och nu föreslås det alltså att det blir permanent.

Beredskapsflygplatser behövs för att trygga samhällsviktiga transporter, som till exempel akuta sjuktransporter och insatser från polisen, räddningstjänsten och försvarsmakten. Vi måste också kunna förbereda oss inför olika kriser och katastrofer, och då behövs en flygplats.

Med det politiska hotet som länge funnits mot flygplatsen torde utnämningen till beredskapsflygplats trygga dess fortsatta existens. Men det vore bra mycket bättre om vi också kunde få i gång den civila flygtrafiken.

Detta är en ledarartikel som uttrycker tidningens politiska linje. Nya Wermlands-Tidningens politiska etikett är konservativ.