Två korta operor blir en helkväll – nu ska pandemipausen brytas

Publicerad:
Ole Aleksander Bang slår på stora trumman i rollen som teaterdirektör i Pajazzo, som står på programmet när Wermland opera äntligen kör igång efter ett och ett halvt år utan föreställningar. Foto: Lisa Olaison

Två kortoperor gör en helkväll, när Wermland opera i höst bryter sin långa pandemipaus.

– Vi ska göra två italienska operaklassiker, säger operachefen Ole Wiggo Bang medan marknadschefen lovar ”extra allt på en gång”.

Torsdagen den 9 september är det äntligen dags. Då ska operahuset starta om med sin första föreställning på mycket länge.

– 14 mars 2020 var senaste föreställningen vi hade här; sedan dess har det bara varit någon enstaka konsert, säger operans marknadschef Pernilla Bergland Eduard, när hon hälsar välkommen till tisdagens pressträff i operahuset.

Nu klingar det åter av opera i huset och nystarten blir en dubbel satsning.

De tretton inbokade föreställningarna i september och oktober omfattar två kortoperor: Leoncavallos Pajazzo och Puccinis Gianni Schicchi.

– Stora italienska operor i det lilla formatet. Vi bjuder på extra allt på en gång!

Tragik och komik

Miljön är densamma för båda enaktarna, men de har varsin sinnesstämning: en är komisk och en är tragisk, precis som minerna på en klassisk teatermask.

– I den ena kommer man samman för en begravning och i den andra för en konsert och då skulle man ju tro att begravningen är det trista och konserten det glada, men nu är det motsatt, säger Ole Wiggo Bang, operachef som även är föreställningens regissör.

– Det är inte så ofta jag gör det. Jag brukar inte ha tid. Det är spännande och jag lär mig stadigt något nytt, säger han och avslöjar att det som nu blir föreställning från början var tänkt som en ren utbildningsinsats under pandemin.

Ole Wiggo Bang är operachef och regissör för höstens dubbelopera, som har spelperiod från 9 september till 9 oktober.
Ole Wiggo Bang är operachef och regissör för höstens dubbelopera, som har spelperiod från 9 september till 9 oktober. Foto: Lisa Olaison

Inte två Norén i rad

Just de här två operorna brukar inte spelas ihop, men han tycker att det är en poäng att låta en komedi och en tragedi mötas.

– Jag kan inte tänka mig och gå och se två Norén-pjäser samma kväll: det blir för mycket för mig. Jag har försökt att sätta ihop två som jag tycker kompletterar varandra och som man kan spela med samma ensemble på tretton personer, säger han.

Klassisk komeditradition

Pajazzo spelas först, en historia fylld av svartsjuka, hat och ond bråd död. Sedan följer den komiska Gianni Schicchi, om giriga släktingar som roffar i arvet efter en familjefar.

Ole Wiggo Bang beskriver den senare som en ”ganska makaber komedi”:

– Och det är också typiskt för commedia dell'arte. Det finns ingenting som är heligt och som man inte kan ta upp.

Såväl Shakespeare som Moliere, men också Mozart har verkat i denna tradition, med alla dess typiska karaktärer. Ole Wiggo Bang förklarar hur det brukar se ut:

– Den består av ett antal sociala typer. Det är en gammal man, ofta kåt, det är en ung tjej, det är en soldat och en köpman. Det blir en satir med sociala förtecken, säger han.

Ole Aleksander Bang gör rollen som Canio, teaterdirektör.
Ole Aleksander Bang gör rollen som Canio, teaterdirektör. Foto: Lisa Olaison

Båda verken är med bred marginal över hundra år gamla, men de har fortsatt något att säga i vår tid, tycker han. Både kärlek och girighet är klassiska teman, påminner han.

Han har också tagit sig friheten att rucka lite på en av berättelserna, men för spänningens skull får han sammanfatta det så här:

– Det blir bra på slutet. Nån dör! Men inte den som brukar att dö. Jag försöker hitta en annan lösning.

Anton Ljungqvist gör rollen som Tonio, som spelar clown i Pajazzo.
Anton Ljungqvist gör rollen som Tonio, som spelar clown i Pajazzo. Foto: Lisa Olaison

Musikaliskt har operorna varsin aria som publiken sitter och väntar på: ”Rire Pajazzo” respektive ”O mio babbino caro”.

Dirigenten Fredrik Burstedt talar om ”fullblodsitaliensk opera” och Ole Aleksander Bang, som spelar direktören i teatersällskapet som Pajazzo kretsar kring, framhåller också känslostyrkan.

– Jag älskar den här musiken. Det är musik som kommer härifrån, säger han och pekar först mot hjärtat, sedan mot huvudet:

– ...och inte härifrån, vilket tilltalar mig från människa.

I helgen som gick stod han på scenen Gropa i Ransäter och sjöng Värmlänningarna. Nu ska han få komma in i operahusets värme igen efter ett mycket udda år.

– Det är nästan som ett år har försvunnit. Min känsla är att jag minns inte. På ett sätt har det gått en evighet och på ett sätt har det hänt så lite. Men det är klart att man är utsvulten på att få göra det man jobbar dygnet runt för att få göra.

Anna-Maria Krawe som Nedda är en stark kvinnoroll som blir än starkare i Wermland operas tappning.
Anna-Maria Krawe som Nedda är en stark kvinnoroll som blir än starkare i Wermland operas tappning. Foto: Lisa Olaison
Ole Wiggo Bang går in på slutspurten efter 39 år på operan

Artikeltaggar

Fredrik BurstedtKarlstadMusikNöje/KulturOle Wiggo BangOperaPernilla Bergland EduardTeaterVärmlands länWermlandsoperan

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare