Kan Bakkerud ge lapp på luckan i Höljes?

Publicerad:
Publikfavoriten Andreas Bakkerud är klar för start i Höljes. Här syns han 2018. Foto: Pavel Koubek/TT

Från noll till 4000.

Jämfört med i fjol får Höljes ta in massor av folk i helgens VM-tävling.

Men intresset verkar klent.

– Vi säljer in i det sista så får vi se om det blir lapp på luckan, säger Morgan Östlund.

2018 noterades gällande publikrekordet 51 600.

Med tanke på karavanerna av husvagnar som brukar välla in på området när det vankas rallycross är det oväntat att de 4000 åskådarna som får släppas in inte redan handlat i förköp.

– Det är en annan värld och ett annat datum nu. Mycket påverkar. Norge bland annat också (stängd gräns till Värmland), och de kanske avvaktar vädret. Det är gôtt att vi kan ha publik i alla fall, säger Morgan Östlund, tävlingens general manager.

Hur mycket har ni sålt?

– Det är plats för 1500 till eller något sånt.

Från början hade Höljes fått traditionella datumet första helgen i juli, men flyttades på grund av coronaoron.

Som tur är innebär det ingen ekonomisk katastrof om biljetterna inte säljer slut.

Täcker promotorn upp?

– Vi har gjort ett avtal med dem och vi har sponsorer som täcker så vi tror att det ska vara i hamn redan nu.

Höljes har tilldelats alla klasser. Totalt 61 ekipage är anmälda varav tio i VM-tungviktsklassen RX1. Det sistnämnda är ovanligt lite.

– Går inte att förneka att vi haft år som varit bättre, men de som kör är intressanta.

VM-tävlingens general manager Morgan Östlund.
VM-tävlingens general manager Morgan Östlund. Foto: Peter Bäcker

Regerande världsmästaren Johan Kristoffersson finns med och Värmlandskollegan Peter Hedström. På tisdagen blev det också klart att publikfavoriten Andreas Bakkerud säsongsdebuterar och kommer till start i EM-klassen. Den 29-årige norrmannen, som varit på pallen fem gånger i Höljes och bland annat vann 2016, har i sista stund fått kontrakt med litauiska ES Motorsport i en Skoda.

– Att sitta hemma i helgen var helt enkelt inget alternativ, säger Bakkerud i ett pressmeddelande.

Morgan Östlund är glad över tillskottet.

– Superbra.

Nya elbilsklassen RX2e blir också intressant, med bland annat inhopp av Morgans son Linus.

– Jättekul. Det kom ett erbjudande som han håller på och jagar för att få ihop, men det ser ut som det blir av.

Under tisdagen testkörde Linus Östlund i Strängnäs.

EM-klassen har säsongspremiär och där kör, precis som i fjol, veteranernas nestor, nyblivne 75-åringen Per Eklund.

– Han har varit med i svängen sedan start och är en färgklick så det är roligt att ha honom med.

Per Eklund, 75, kör igen.
Per Eklund, 75, kör igen. Foto: Arkiv

En del jobb med banan har gjorts.

– Vi har tvingats hålla igen så klart, men vi har gjort mer nu än vi gjorde i fjol med tron att framtiden kommer nu, säger Morgan Östlund och berättar om asfaltering och skyddsräcke som satts upp efter påpekande i fjol.

En läktare har rustats upp och ytterligare en hyrts in.

– Läktare sväljer mer folk än ståplatsytor i dessa restriktionstider.

Publiken delas in i fyra zoner.

– Vi har fått anpassa så vi har kiosker, toaletter och sånt i varje zon och avspärrningar så folk inte kan byta zon. Där kommer det bli bevakning.

På fredag drar det igång med träningskörning och lördag-söndag är det tävling.

Program

Fredag: 15.30 träning EM RX1 och RX2.

Lördag: 9 träning alla klasser, 11.30 kval 1 för RX2e, EM i RX1 och RX3, 14.30 kval i för VM, kval 2 för RX2e, EM RX1 och RX3, 17 kval 2 VM och kval 3 EM RX3.

Söndag: 9 Uppvärmning alla klasser, 10.15 kval 3 för RX2e och EM RX1, 11 kval 3 för VM och kval 4 för EM RX3 och RX2e, 14.30 kval 4 för VM, semifinaler för EM RX1, RX3 och RX2e samt finaler för EM RX1 och RX3, 17 semifinaler för VM och finaler för VM och RX2e, 17.50 prisutdelning.

Artikeltaggar

Andreas BakkerudJohan KristofferssonLinus ÖstlundMorgan ÖstlundPeter HedströmRallycrossRallycross-EMRallycross-VM

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare