Till alla riksdagsledamöter på Värmlandsbänken: agera nu gör något, det duger inte att bara åka snålskjuts på Örebro med visionen Stockholm-Oslo 2.55, skriver Mikael Eriksson.
Den 28 juli meddelade regeringen att Norrbotniabanan skall byggas och den tillsammans med höghastighetsbanorna (som Sverige inte behöver) riskerar att tränga ut andra nödvändiga investeringar i Sveriges infrastruktur.
Värmland har kanske Sveriges sämsta järnvägar där Värmlandsbanan kan betraktas som en museijärnväg. Karlstad är en av de residensstäder med sämst infrastruktur och kommunikationer.
● Karlstad är tillsammans med Jönköping och Växjö de residensstäder som har längst restid till Stockholm.
● Karlstad är den residensstad med minst tillförlitlig tågtrafik.
● Karlstad är tillsammans med Jönköping och Växjö de residensstäder som ligger längst ifrån Stockholm utan reguljärflyg.
Man undrar vad ni riksdagsledamöter från Värmland gör och har gjort tidigare. Jag uppmanar er att benchmarka ledamöterna från Norrland som agerar och slåss för infrastrukturen i sina hemlän. Värmlandsbänken är, förutom Daniel Bäckström (C) och Lars Mejern Larsson (S), oerhört tyst och anonym.
Så skriver du en debattartikelI det korta perspektivet behövs dubbelspår Kil-Kristinehamn och en utbyggnad av Vålbergssvängen och hur ska det gå för Uddeholm i Hagfors som är Sveriges enda järnverk utan järnväg på lite längre sikt?
Till alla riksdagsledamöter på Värmlandsbänken: agera nu gör något, det duger inte att bara åka snålskjuts på Örebro med visionen Stockholm-Oslo 2.55. Visionen ligger alldeles för långt i framtiden, järnvägen i Värmland behöver massiva investeringar nu.
Jag slutar här utan att nämna alla undermåliga vägar och det nationella elnätet som inte orkar med några nya vindkraftverk det närmaste årtiondet.
Ekonomie doktor Kjell A Nordström skrev att Värmland riskerar att bli en ”skräpyta” i framtiden kanske uppfylls hans tes med hjälp av den anonyma Värmlandsbänken i riksdagen.
Mikael Eriksson
Karlstad