Vigdis Hjorth, en av Norges främsta författare, var en av de stora namnen på Mårbacka litteraturfestival. Hennes bok Arv och miljö har skapat stor debatt i Norge, en roman som fick hennes familj att känna sig så utpekad att systern skrev en sorts ”hämndroman”. På Mårbacka samtalade Kari Løvaas med Vigdis om vilka ämnen som kan anses tabubelagda att skriva om.
– Alla som lever nära en författare kommer att känna igen något från böckerna, säger Hjorth som är en stark förespråkare för konstens frihet.
Det var Arv och miljö, från 2018, som ledde till Hjorths internationella genombrott. Romanen nominerades till Nordiska rådets litteraturpris och till National Book Award i USA för bästa översatta roman.
– När Arv och miljö kom ut i Norge blev den omskriven i mer än 100 artiklar om dagen, berättar Kari Løvaas som höll i samtalet.
Romanen innehåller scener med incest från fadern i familjen. Det gjorde att Hjorths egna familj vände sig emot henne, och hennes syster kom snabbt med boken ”Fri Vilja” där hon skriver om att pappan är oskyldig.
– Forskning visar att det nästan alltid är så att familjen vänder sig mot den familjemedlemmen som säger att den blivit utsatt för incest, och klipper banden med den personen. Det är så mycket lättare att exempelvis tro på faderns oskuld. Då behöver man inte fundera på allt det andra, som hur man i framtiden ska fira jul, om man någonsin ska kunna förlåta fadern, om man ska berätta för människor utanför familjen..., säger Hjorth.
Det mesta av samtalet utgick dock från Hjorths senaste roman ”Är mor död”, som handlar om en kvinna, Johanna, som flyttat från Norge till USA. Hennes familj är kritiska till hennes livsval och har klippt banden till henne. Men när hon 30 år senare kommer hem till Norge igen vill hon försöka söka upp sin mor och få kontakt med henne. Trots flera avvisanden från moderns sida kan inte Johanna låta det vara utan fortsätter försöka få kontakt med sin mor.
– Det blir en skildring av uppsökande av det ultimata avvisandet - som är något fruktansvärt när det väl sker men även en förlösande frihet när det är gjort, säger Vigdis Hjorth.
Hon berättar att det är något hon utsatts för flera gånger i livet och ger ett exempel.
– Jag minns när jag var kär i en skådespelare på en teater där jag jobbade. Det var en fest och jag frågade om han ville dansa, han sa nej. Jag frågade igen men han sa fortfarande nej. När jag frågade honom ytterligare en gång tryckte han upp mig mot väggen och sa: ”Jag vill inte dansa med dig”. Det ultimata avvisandet gör att man förstår att det inte finns någon väg framåt, och man måste gå vidare, säger Vigdis Hjorth.
Vigdis Hjorth är bara en av de många imponerande namnen på författare som kom till Litteraturfestivalen - trots att det är en sådan ny festival. Förra året var det premiär för festivalen men pandemin gjorde att den var tvungen att genomföras digitalt, så det här var första året som publiken kunde finnas på plats.
Hur lyckades ni få hit sådana imponerande författare så här i starten?
– Det finns en dragningsplats i den här platsen som gör att författare vill komma hit. Hittills har nästan ingen av de vi frågat tackat nej, vilket gör oss väldigt glada. För vi vill ju att det här ska kunna bli ett centrum för samtidslitteratur, säger Sara Falkstad som tillsammans med Yvonne Ihemels var initiativtagare till festivalen.
–Vi hoppas också kunna locka hit en publik som inte är helt vana vid sådana här arrangemang - även om vi såklart också är jättestolta över den mer vana kulturpubliken också, säger Sara Falkstad.