I värmens och midnattssolens tid är det lätt att glömma hur mörkt vårt land blir på vintern. Än mörkare kommer det att bli när gatubelysningen släcks på landsbygden.
Det är komplicerade ägarförhållanden för landets gatubelysning på det statliga vägnätet. Trafikverket äger i dag cirka 40 procent av belysningen, men kommunerna har det största ansvaret med cirka 310 000 ljuspunkter på Sveriges 10 000 mil statliga vägar.
När befintliga belysningsanläggningar byggdes var bilismen i fokus. En vilja att ordna belysning för invånarna fanns även från kommunernas sida, som en del av samhällsservicen. I dag har andra prioriteringar tagit över såsom oskyddade trafikanter, kollektiva resor och minskad klimatpåverkan.
Trafikverket vill nu ta över ansvaret för de belysningspunkter som svarar på kriterierna myndigheten ställt upp för att belysning på statlig väg skall finnas. Det handlar om ungefär hälften av de ljuspunkter som kommunerna i dag ansvarar för.
Men Trafikverket vill först att kommunerna kostar på en upprustning av dessa anläggningar, till en summa beräknad till 3,3 miljarder kronor, innan de tas över. Det finns också anläggningar i den del som kommunerna fortsatt föreslås ha ansvar för som behöver rustas upp, även den kostnaden åligger kommunerna.
En stor del av belysningen längs statlig väg står i dag där det enligt dagens krav inte skall finnas belysning och Trafikverket anser att den därför bör rivas. Att den kan ses som en service till kommuninvånarna verkar vara bortglömt. Sverige riskerar att bli mörkt.
Att gatubelysningen är i dåligt skick är självklart kommunernas ansvar. En armatur eller en stolpe med fundament beräknas ha en livslängd på 25 år. Det är lätt att låta bli att investera i något som fungerar hjälpligt när andra investeringsbehov är mer krävande. Eller för all del roligare.