Hoppa till huvudinnehållet

Folkmusiken frodas på Ransbysätern

Publicerad:
Reporter Christian Dyresjö
Christian Dyresjö
christian.dyresjo@nwt.se
Utmarksmusiken hoppas på många besökare men följer självfallet alla restriktioner som gäller. Bild är från tidigare år.
Utmarksmusiken hoppas på många besökare men följer självfallet alla restriktioner som gäller. Bild är från tidigare år. Foto: Arkiv

Idag (lördag 24 juli) går den anrika Utmarksmusiken av stapeln för 24e året i rad. Festivalen på Ransbysätern är i år nästan helt inriktad på folkmusik men det blir även poesi och kulning. Musikern Mattias Helje berättar att han kommer att ta med en 200-årig fiol som är byggd i Lima. - Det blir första gången den ljudar på hundra år, säger han.

Det finns få spelställen i Värmland som är så natursköna som Ransbysätern där festivalen Utmarksmusiken tar plats idag. Med sin unika placering breder sig en hisnande utsikt ut över Klarälvsdalen, en riktig pärla där musiker från en rad olika genrer spelat genom åren. I år är det 24e gången festivalen arrangeras och några av de som var med och startade festivalen är fortfarande med och bidrar.

Nytt och gammalt

Av dessa kan nämnas den legendariska musikern Bo Anders Persson, känd från bland annat Träd, gräs och stenar, som kommer att delta i spelandet under kvällen. Även Gunnar Svensson har varit med sedan start och har i år delat på uppgiften som artistbokare med ett nytillskott i organisationen, Johan Berthling.

Johan som vanligtvis bor i Stockholm är själv musiker och fick kontakt med festivalen via en granne som är engagerad i Utmarksmuséet. Att vara med och hjälpa till med festivalen var något Johan varit sugen på sen han själv besökte festivalen för några år sedan och nu har han och familj köpt hus utanför Sysslebäck där sambons släkt bor. Planen är att så småningom flytta permanent till bygden.

Glada åskådare dansar i tältet där en av scenerna finns. Bild från tidigare år.
Glada åskådare dansar i tältet där en av scenerna finns. Bild från tidigare år. Foto: Pressbild

Mycket musik

Som basist har Johan spelat med välkända artister som Tityo och Anna Ternheim men det är jazz man vanligen förknippar honom med. Profiler som Goran Kajfes, Mats Gustafsson och Jonas Kullhammar har alla spelat med Johan och han har även drivit skivbolaget Häpna med vännen Klas Augustsson. Även en rad filmmusikkompositioner ligger i bagaget samt producentjobb för en rad artister, däribland Weeping Willows.

När han nu bokat för Utmarksmusiken blir det ett nytt fokus på musiken, majoritet i programmet är folkmusik, något Johan tycker matchar känslan på plats. När han var här senast tänkte han också att det skulle passa bättre om all musik som framfördes var akustisk.

– Jag ville satsa på folkmusik i år, det känns kul att lyfta fram en musikform som jag vanligtvis inte jobbar med. Det finns så många talanger som man inte hör så mycket om vanligtvis och att ta de till sätern kändes som en självklarhet, säger han.

Nu har programmet fyllts av framstående folkmusiker som Mattias Helje, Jonas Åkerlund, William Olsson och Maria Bäcklund för att nämna några. Instrumentmässigt är den självklara huvudgästen fiol men det blir även klarinett, cittra, flöjt och säckpipa som kommer ljuda under kvällen. På tal om att ljuda så kommer även Bibbi Bengtsson och Ulrika Jäder demonstrera den uråldriga konsten med kulning. Mona Nylin sjunger egna visor och förutom musik blir det även poesiläsning av Bengt Berg och Lars Nordström.

200-årig fiol

Mattias Helje, som är född och uppvuxen i Lima, berättar att han precis har hämtat en fiol som är 200 år gammal och att den kommer att ha ”nypremiär” under lördagen.

– Det blir nog första gången på hundra år som den spelas på. Den är byggd här i Lima och modellen kallas bondbarock. Tänk om man visste var det här instrumentet fått uppleva genom åren, säger han.

Initiativet till att fokusera på folkmusik välkomnar han och säger att det här blir en av få tillställningar där spelemän kan träffas på det här sättet under sommaren. Vad han vet är det bara spelstämman i Burträsk som kör som vanligt och han ser fram emot att få träffa både nya och gamla bekanta.

Den 200-åriga fiolen ska klinga för första gången på hundra år på Utmarksmusiken ikväll.
Den 200-åriga fiolen ska klinga för första gången på hundra år på Utmarksmusiken ikväll. Foto: Mattias Helje

– Jag har aldrig varit på Ransbysätern, men det ligger i princip bara på andra sidan skogen från där jag bor. Det var Jonas Åkerlund som bjöd in mig, vi har en trio tillsammans med William Olsson men det kommer även bli tid att spela med andra under kvällen, säger Mattias.

Att spela under friare former är en viktig del av folkmusiken, man träffas och delar låtar eller ”jammar och umgås” som Mattias uttrycker det.

– Det kan vara att nån har hittat en gammal uppteckning på en låt och vill visa den. Sen kommer man till frågan, jaha på vilket sätt är den här biten menad att spelas från början? Att hitta rätt stil till musiken kan ibland vara knepigt men det är också det som gör att det blir spännande, det finns alltid möjlighet att improvisera och utveckla, säger han.

Man talar om ”dialekter” inom folkmusiken, vilket anspelar på de stilar som utvecklats lokalt genom åren. Förr var det större skillnad men även idag kan man urskilja från vilken trakt en speleman kommer, menar Mattias. Han berättar att han fått lära sig spela av legendaren Kalle Almlöf och att Jonas Åkerblom gått hos Anders Rosén. Dessa två var stilbildande inom folkmusiken på sjuttiotalet men har två distinkt egna stilar.

– Nu möts deras stilar när jag och Jonas spelar och bildar något nytt tillsammans. Folkmusiken utvecklas vare sig man vill eller inte, det är inget man behöver sträva efter, skrattar Mattias.

Mattias ser musiken som ett sätt att komma ut och träffa andra på. Annars jobbar han som smed på heltid vilket kan bli lite ensamt ibland.
Mattias ser musiken som ett sätt att komma ut och träffa andra på. Annars jobbar han som smed på heltid vilket kan bli lite ensamt ibland. Foto: Mattias Helje

Gemenskap

Johan Berthling har fullt upp med förberedelserna när vi talar med honom och arbetet flyter på bra. Tält ska resas och utomhusscenen byggs.

– Det är lite mer uppstyrt i år med delvis nytt folk som hjälper till, säger Johan.

Han förtydligar också att festivalen kommer att följa alla restriktioner som gäller.

– Det verkar som att det är mer turister i området än vanligt, stugorna som hyrs ut här uppe är mer eller mindre fullbokade hela sommaren. Många har valt att semestra inomlands i år, konstaterar han.

Han hoppas att fler ska dras till platsen på samma sätt som han gör och den som besökt Utmarksmusiken vet att det är en plats man gärna återvänder till.

– Vi kör igång klockan fem och sen kommer det att bli en härlig kväll där musikerna kommer att spela lite spontant i olika konstellationer. Det finns en likhet mellan jazz och folkmusik på det sättet. Man har delvis gemensamma låtar och som musiker är man van att hoppa in lite varstans och bara köra, det är en del av det fina med det här!

– Mitt mål är att fortsätta stötta Utmarksmusiken och förhoppningsvis kunna utöka budgeten en aning till nästa år. Tänk att kunna dra hit folk från Japan eller nåt, utbrister han och man hör i rösten hur passionerad Johan är för projektet.

Johan Berthling som man är van att se honom. Till årets upplaga av Utmarksmusiken har Johan valt att fokusera programmet på folkmusik.
Johan Berthling som man är van att se honom. Till årets upplaga av Utmarksmusiken har Johan valt att fokusera programmet på folkmusik. Foto: Ariel Monti

Artikeltaggar

Anders RosénJohan BerthlingMusikNöje/KulturRansbysäternWeeping WillowsWilliam Olsson

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.