Ombyggnaden av Karlstads central och färdigställandet av resecentrum kommer att försenas. Det meddelar Trafikverket.
– Orsaken är dåliga grundförhållanden och närheten till ett grundvattenmagasin. Det gör att bygget försenas upp till ett år.
Det berättar Trafikverkets projektledare Martin Bergvall.
Tanken har länge varit att de stora ombyggnaderna vid Karlstads central och skapandet av ett resecentrum skulle ha stått klart den 1 juli 2025.
Men så blir det alltså inte. Trafikverket har nu upptäckt att grundförhållandena är sämre än man först trodde vid spårområdet.
– De provborrningar som vi har gjort har visat på förhållandevis höga grundvattennivåer. Det är framför allt på den norra sidan där Vikentunneln ska breddas till Vikenpassagen som vi hamnar nära ett av två grundvattenmagasin.
Måste förstärka
– Där måste vi förstärka marken en hel del och valla in delar av området för att inte riskera en instabil grund och det arbetet leder till längre förberedelser, lite mer avancerad produktion och längre byggtid.
– Det gör att projektet försenas upp till ett år. Vi räknar med att de mesta arbetena är klara i december 2025, men att en del installationsarbeten kommer pågå en bit in i 2026, säger Martin Bergvall.
En orsak till detta är även att Trafikverket måste rätta sig till de få tågstopp som finns årligen på banan och sådana har 18 månaders framförhållning.
Det är helt enkelt en komplex samordning där olika saker påverkar varandra och Trafikverket ska även ta hänsyn Karlstads kommuns och Jernhusens delar av projektet som bland annat omfattar ombyggnaden av Hamngatan och byggande av nya kontorshus längs spåren. Även Region Värmland deltar i satsningarna.
Får förseningen även ekonomiska konsekvenser?
– Ja, i och med att markarbetena blir dyrare ökar kostnaderna en del, men vi vet ännu inte hur mycket. Även förseningen gör att byggena blir dyrare.
– Totalkostnaden för hela ombyggnaden av Karlstads central ligger på cirka 600 miljoner kronor där Trafikverkets del är två tredjedelar av det, men vi ska göra en kalkyluppdatering.
– Vi ska bygga om spårområdet, anlägga Vikenpassagen under spåren och bygga Trädgårdslänken, bron över spåren till Viken, säger Martin Bergvall.
Tanken var att arbetena skulle ha påbörjats nästa år, men med ökande behov av projektering inleds dessa arbeten först våren 2023. Vikentunneln kommer vara avstängd från då och fram till hösten 2025. Under tiden kan det bli utökad busstrafik mellan Viken och centrum.
Hade det inte gått att upptäcka de svåra markförhållandena tidigare?
– Vissa delar kanske vi kunde ha sett. Vi visste om det höga grundvattentrycket, men det var först efter provborrningarna som vi förstod hela vidden av problemen, säger Martin Bergvall.
Från Karlstads kommuns sida är man förstås inte så nöjda med den försening som väntar.
– Nej, det är förstås inte så bra med tanke på hur länge vi har väntat på resecentrum. Det är ingen överraskning eftersom vi visste om att detta är ett väldigt stort och komplicerat bygge.
– Å andra sidan får vi mer till projektering och förhoppningsvis leder det till att vi slipper ytterligare förseningar. Nu får vi ta omtag när det gäller tider för VA-arbeten och andra gatuombyggnader i anslutning till Hamngatan, säger tillväxtdirektör Ulf Johansson.
Påverkar inte
Förseningarna påverkar inte Karlstads kommun ekonomiskt eftersom de har en egen projektbudget.
Inför ombyggnaden av spårområdet vid Karlstads central kommer Trafikverket under början av 2022 att göra arbeten vid Karlstads östra. Bland annat ska ett par stickspår byggas för att öka uppställningsplatserna där under byggtiden vid Karlstads central. Cirka 25 miljoner kronor beräknas detta kosta. Projektet ska stå klart innan nästa sommar.