Ännu en olidlig sommar

Ledare
PUBLICERAD:
Oacceptabel ljudterror.
Foto: Linn Malmén
Sommaren är här och den innebär tyvärr inte bara sol, semester och (förhoppningsvis) vackert väder. För alltför många betyder det också förstörd nattsömn, störningar och busliv. I alla fall för de som har oturen att bo nära de stråk där diverse vrålåk kryssar fram med dånande högtalare på nätterna.

Detta är ett problem som funnits länge, och som man med inte alltför stor framgång försökt få bukt med. Det rör sig framför allt om ungdomar som samlas i bilar och fordon som a-traktorer för att krypköra längs olika gator i stadskärnan med musiken på högsta volym i speciella högtalare, många gånger lika stora som bagageutrymmena.

Att detta är en olidlig sanitär olägenhet för de boende i de berörda områdena säger sig självt. Detta är heller inget man får stå ut med bara för att man bor i centrum. Olika kommuner i Värmland och i andra delar av landet har närmast desperat försökt få bukt med oskicket genom att helt sonika förbjuda biltrafik i centrum nattetid. Det har inte alltid hjälpt, och är dessutom en åtgärd som lägger hinder också för de som inte stör. Länsstyrelserna har också gjort tummen ned.

Så vad återstår då? I höstas så besökte inrikesminister Mikael Damberg (S) bland annat Arvika för att bilda sig en uppfattning om problemet. Och nyligen gick remisstiden ut för de som har synpunkter på förslag på åtgärder från Riksåklagaren. Och de flesta remissinstanser vill gå avsevärt längre än vad som föreslagits. Anmärkningsvärt nog var inga kommuner i vare sig Värmland eller Dalarna remissinstans, trots att det är här som problemen bland de värsta i landet. En del lämnade ändå in remissyttranden.

Ett förslag är att det skall bli lättare att bötfälla de som ligger bakom störningarna, men många tycker att det är otillräckligt. Bland annat är bötesbeloppet på 800 kronor löjligt lågt. Det tycker till exempel Sveriges Kommuner och Regioner. Sedan återstår problemet vem som skall bötfällas.

Många remissvar, bland annat från Sunne och Arvika kommuner, vill ha ett föraransvar, så att det är den som kör som får böterna. Då kan inga i det berörda fordonet skylla på varandra – eller köra ett "blame game" som kommunalråden Kristina Lundberg (C) och Tobias Eriksson (S) säger till NWT. Upprepade böter kan då innebära att körkortet kan ryka. En annan metod som Länsstyrelsen i Värmland föreslår är att samtliga i fordonet skall kunna bötfällas.

Kammaråklagare Fredrik Jönsson säger till TT det går att göra vissa justeringar i förslaget, men att vissa av de föreslagna åtgärderna inte ligger hos Riksåklagaren. Där krävs det förändringar i lagstiftningen, och det är något för regeringen och riksdagen att åstadkomma.

Därför kommer det tyvärr att dröja innan vi ser någon effekt. Även de nya böterna för förargelseväckande beteende kan inte införas förrän i höst, och lagändringar tar ännu längre tid. Därför kommer vi tyvärr att få se – och höra – ännu en olidlig sommar på våra värmländska centrumgator.

Detta är en ledarartikel som uttrycker tidningens politiska linje. Nya Wermlands-Tidningens politiska etikett är konservativ.