Fem dagar fyllda med gränslös kammarmusik väntar på Sahlströmsgården i Utterbyn, Torsby, med start på onsdag kväll.
Festivalen gästas av såväl en världsartist på fiol som en operasångerska med internationella meriter – och så blir det festivalpremiär för den nyförvärvade Steinway-flygeln.
Kammarmusikfestival i vintertid brukar vara namnet på festivalen, men i år är det snarare midsommarblomster än snöflingor i inramningen.
– Vi är en av Sveriges äldsta kammarmusikfestivaler och brukar alltid ha den vecka nio, på sportlovet, men det gick inte i år, säger Henrik Frendin, som är konstnärlig ledare.
När beskedet om lättnader i publikrestriktionerna kom i mitten av maj, uppstod febril aktivitet i arrangörsstaben. En chans hade öppnats!
– Vi har riggat upp allt igen med kort varsel. Vi fick chansen att göra det här och då vill vi det.
”Ren tur att det gick”
Nästan alla artister som bokats till februari kunde vara med nu istället.
– Det är ren tur att det gick, egentligen brukar vi ha ett års förberedelsetid, säger Henrik Frendin, som mönstrar en både spelsugen och stark uppställning.
– De flesta har ju inte haft konsert på ett år!
Inleder världsturné i Utterbyn
Festivalen inleds med en Mozart med mera-kväll på onsdag, den 15 juni, då den franske violinisten Gilles Apap påbörjar sin sju månader långa världsturné just här. Apap är född i Algeriet, uppvuxen i Nice och bor i Kalifornien, men är inte den enda gästen med internationella meriter.
Henrik Frendin har också kontrakterat Charlotte Hellekant, som bland annat sjungit på Metropolitan Opera i New York, Bastilleoperan i Paris och Deutsche Oper i Berlin. Hon kan dessutom skryta med en värmländsk sommarstuga i familjen.
Nyrenoverad flygel
Under festivaldagarna kommer publiken också att få möta stråkartisterna i Alma-kvartetten, som gör sitt första framträdande på Sahlströmsgården. Det blir därtill en lektion i barock med Dan Laurin, blockflöjt, och Anna Paradiso Laurin, cembalo.
Lovordade pianisten Love Derwinger kommer också och det är frukten av ett efterlängtat nyförvärv:
– Vi har lyckats förvärva en Steinwayflygel, så att vi kan spela kammarmusik med piano. Det är ett lyft! Det var en äldre dam som inte hade användning för den och vi fick köpa den och vi har renoverat den, säger Henrik Frendin.
Tillbaks till rötterna
Yster barock, men också cabaretsånger, Schubert, Dvorak, cembalo och blockflöjt utlovas i det välblandade programmet för de fem festivaldagarna. Så har festivalen också bytt namn från Kammarmusik i vintertid till det mer årstidsanpassade ”Kammarmusik utan gränser”.
– Signumet för vår festival är att vi går tillbaka till hur man lyssnade på kammarmusik förr, på 1700-talet. Det fanns en tradition inte minst på herrgårdar i Värmland att efter en god måltid gick man in i salongen och musicerade. På Sahlströmsgården äter man först middag och sedan tar man med kaffet upp på Höloftet, där konserten hålls.
Valet av Apap som gästartist, borgar för att genregränser kommer att brytas.
– Han är känd för att behärska alla genrer som finns!
Måste förbokas
Antalet publikplatser är begränsat: salen tar egentligen in 80, men publiktaket säger högst 50 och hänsyn till avstånd. Henrik Frendin berättar att det är i stort sett fullsatt på flera av kvällarna. Den som vill försöka få en plats, måste förboka genom att höra sig för i förväg hos Sahlströmsgården.
– Det är ju lite typiskt att första gången vi har internationella gästartister, så kan vi bara ha halva publiken. Fast å andra sidan hade de kanske inte varit tillgängliga, om det inte varit för pandemin, funderar Henrik.
Vad tror du om musiklivet efter corona?
– Det är svårt att svara på. Det finns ett enormt sug efter att spela och att uppleva livemusik. Sen får man fortsätta att vara försiktiga och hålla avstånd och allt sånt där. Det kommer nog att ta tid innan det blir som förut. Nu har vi levt digitalt ett helt år och nu kanske man värdesätter live mer. Nu när vi är så svältfödda kanske det föds en viss tacksamhet.