Rätt eller fel kring grannens bak och mördarsniglar på väggen

Krönikor
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:

De ärenden som konsumentrådgivningen hanterar är idag överlag tämligen komplexa. Kunden kan ha handlat av en part, leveransen eller tjänsten utförs av en annan och fakturan kommer från en tredje. Därutöver kan det finnas garantigivare, försäkringsgivare samt andra parter som utan avtal kan bli involverade i en tvist, till exempel vid en skada.

Med andra ord är det många gånger ett ganska omfattande utredningsarbete som krävs innan sakfrågan och rättsläget kan tydliggöras. Andra gånger är det enklare, men konsumenten kan sakna bevis och motparten går inte att anträffa och få svar av.

De vanligaste frågorna till konsumentrådgivningen gäller inte oväntat boende och bilköp, där det är både juridiska och tekniska aspekter att beakta. Det gäller ofta stora belopp och mycket känslor. Under åren har vi även haft många lite mer udda ärenden som är viktiga för den aktuella konsumenten. De är vid en första anblick inte så komplicerade, men ändå inte lätta att lösa eller ge ett tydligt svar på.

För några år sedan ringde en upprörd hyresgäst och var mäkta irriterad över att det luktade från grannens bak. Grannen bakade nämligen i tid och otid. “Men det låter väl trevligt”, tyckte jag lite naivt, men fick inte medhåll. Jag fick därefter redogöra för vad man som hyresgäst praktiskt kan göra.

Att baka för mycket kan göra grannarna upprörda.
Foto: Christine Olsson/TT

Mer än en gång har kattköpare upptäckt att den införskaffade kattungen inte var av det kön man räknat med. Men om detta upptäcks efter ett år, när pälsklingen börjat skvätta inne, kan det bli svårt att få gehör för att det är fel på katten och att felet upptäckts i tid. Och det är inte heller säkert att köparen vill bli av med sitt kära husdjur, och vad är fel kön värt?

En frisörkund som blev klippt i örat slapp betala, men fick gå till vårdcentralen för att sy. Den hästägare som blev ombedd att betala självrisk för skada när kusen som smitit från hagen högg tänderna i motorhuven på en parkerad bil, där motorhuven blänkte förföriskt, nekade oaktsamhet.

Har jag rätt till nedsättning av hyran om det kryper mördarsniglar på väggen i den hyrda stugan? Inte så roligt och många gånger dyrt för den som drabbas, men det är inte säkert att man har rätt till ersättning. Ibland måste vi förklara att: “Jo, du har rätt i sak, men det saknas bevisning”. Då kan det vara svårt att få gehör i Allmänna reklamationsnämnden, tingsrätt eller andra tvistlösningsinstanser.

Att det kryper mördarsniglar på väggen i den hyrda stugan kan i sak ge rätt till nedsättning av hyrpriset. Om det går att bevisa.

I andra fall kan beloppet vara så lågt att det inte är motiverat eller möjligt att pröva, eller andra omständigheter som gör det svårt att få “rätt”. Inte det svar den som känner sig drabbad av ett fel eller en skada vill höra, men det brukar vara värdefullt för konsumenten att känna att man gjort vad man kan för att reda ut sin tvist.

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.