Karlstads kommun får 62,5 miljoner kronor i stadsmiljöbidrag för byggande av gång- och cykelbron över Klarälven mellan Råtorp och Färjestad samt för gångbron över järnvägen vid Karlstads central.
S kritiserar älvbrobygget.
– Pengarna kan göra mer nytta på annat håll i kommunen, säger oppositionsrådet Anders Tallgren.
På torsdagen kom beskedet från Trafikverket att gång- och cykelbron får upp till 35 miljoner kronor och Trädgårdslänken som ska knyta samman Tingvallastaden med Viken och Inre hamn får upp till 27,5 miljoner kronor.
– Det är väldigt roligt att vi får statlig medfinansiering till de här två projekten.
– Det sparar skattepengar och är samtidigt ett kvitto på att vi är på rätt väg med vårt arbete mot en hållbar stadsutveckling, säger kommunalrådet och stadsbyggnadsnämndens ordförande Erik Nilsson (KD)
Men gång- och cykelbron över Klarälven mellan Råtorp och Färjestad är ett debatterat projekt som har planerats länge och som dessutom stoppades 2019 projektet eftersom kostnaderna blev för höga.
Anbuden som kom in då låg då 67 respektive 96 miljoner kronor. Då hade kommunen avsatt 40 miljoner i budget och fått 20 miljoner i stadsmiljöbidrag.
Bidraget har ökat
Den här gången ansökte Karlstads kommun om ett större belopp och beviljas nu maximalt 35 miljoner kronor (hälften av brokostnaden) samtidigt som de egna 40 miljonerna ligger kvar. Med de pengarna hoppas man nu kunna genomföra projektet.
– Sedan 2019 har vi bytt ut en del material i bron för att minska kostnaden. Vi tror att det sänker den med några miljoner. Efter en justering och planering kommer vi gå ut i början av september med anbud för projektet
– Planen är byggstart hösten 2022 och att den 290 meter långa bron ska kunna stå klar hösten 2023, säger projektledaren Stefan Prochazka.
Men Socialdemokraterna är kritiska till den planerade gång- och cykelbron över Klarälven.
– En bro drygt en kilometer norr om Borgmästarbron som fungerar utmärkt som cykelpassage över älven. Verkligheten är ju den att kommunen måste möta med minst lika många miljoner och kanske till och med mer av tidigare anbud att döma.
– De pengarna kan göra mer nytta på annat håll i kommunen, säger Anders Tallgren.
”Desperat oppositionspolitik”
Erik Nilsson kontrar:
– Jag tycker detta är desperat oppositionspolitik. Det är ju staten och därmed Socialdemokraterna själva som har beviljat de här pengarna.
– Och någon onödig bro anser jag inte att det är. Karlstad är en växande stad med väldigt mycket vatten och i stället behöver vi fler broar så att vi kan ta oss fram på ett bra och effektivt sätt, säger han.
Teknik- och fastighetsnämndens ordförande Henrik Lander (C) håller med:
– Vi kan inte få för många broar i stan. Det är väldigt positivt att regeringen återigen bidrar med statliga medel till infrastruktursatsningar i Karlstad. Tidigare har bland annat Vikenpassagen och snabbusslinjen fått pengar.
– Nu får vi se om pengarna räcker till ett brobygge den här gången, säger Henrik Lander.
Broprojektet ska behandlas i teknik- och fastighetsnämnden i augusti.
Gångbron Trädgårdslänken tilldelas 27,5 miljoner i stadsmiljöbidrag från staten. Den ska knyta ihop stadsdelarna norr och söder om järnvägen. Bron kommer bli en förlängning av Västra Torggatan i ena änden och Stadsträdgården i andra.
Den kommer också fungera som entré till bland annat den nya mittperrrongen som ska byggas vid Karlstads central. Förhoppningen är att bron kan stå klar 2023.
– Genom Trädgårdslänken får vi ett sammanhållet gångstråk mellan Stadsträdgården och Sandgrundsudden, två av våra mest populära grönområden både för Karlstadsbor och besökare, säger Sören Jonsson projektledare för Tåg i tid och resecentrum.