61:an byggs ut väster om Kil: ”Vi har tryckt på för detta länge”

Publicerad:
Nu ska 61:an mellan Framnäs och Högboda väster om Kil breddas och få mitträcke. Bilden är från Framnäs där mitträcket slutar i dag. Bygget av den första etappen Framnäs-Säldebråten ska påbörjas 2024. Foto: Christer Wik

Riksväg 61 ska byggas ut från Framnäs väster om Kil där dagens mötesseparerade väg slutar till Högboda.

Det handlar om en satsning på cirka 260 miljoner kronor i två etapper med byggstart 2024.

– Vi har tryckt på för detta länge, säger Anders Johansson (S).

Snart står ombyggda 61:an utanför Arvika färdig

Han är kommunalråd i Kils kommun.

I slutet av 1990-talet drogs 61:an utanför Kil och då breddades vägen till Framnäs som ligger några kilometer väster om avfarten mot Sunne och Fagerås. Där slutar slutar mitträcket.

Anders Johansson (S), kommunalråd i Kil
Anders Johansson (S), kommunalråd i Kil Foto: Kils kommun

Nu planerar Trafikverket att införa samma standard även vidare västerut till Högboda, en vägsträcka som under årens lopp har varit olycksdrabbad. Det gäller inte minst det så kallade Lene-korset.

– Vi ska bredda och mötesseparera den här sträckan som är närmare åtta kilometer lång. Dagens väg som trafikeras av cirka 5 000 fordon per dygn och vägen är kuperad med dålig sikt.

Det så kallade Lene-korset där vägarna leder till Lene och Frykerud respektive Grönlund är olycksdrabbat. Nu ska det byggas om.
Det så kallade Lene-korset där vägarna leder till Lene och Frykerud respektive Grönlund är olycksdrabbat. Nu ska det byggas om. Foto: Christer Wik

– Projektet delas in i två etapper och vi börjar med Framnäs-Säldebråten som är 4,1 kilometer och slutar strax väster om Lene-korset, säger Trafikverkets projektledare Mathias Leppik.

Byggstart 2024

Man har påbörjat framtagandet av en vägplan och 2022-2023 fortsätter man med bygghandlingen. 2024 är det tänkt att vägbygget som är kostnadsberäknat till cirka 130 miljoner kronor ska inledas.

Cirka 5 000 fordon per dygn, varav många lastbilar, trafikerar den åtta kilometer långa vägsträckan som ska få bättre trafiksäkerhet.
Cirka 5 000 fordon per dygn, varav många lastbilar, trafikerar den åtta kilometer långa vägsträckan som ska få bättre trafiksäkerhet. Foto: Christer Wik

– Projektet beräknas ta ungefär 2,5 år och 30-40 procent av vägen blir 2+1-väg med mitträcke medan resten blir 1+1-väg och även den delen blir förstås mötesseparerad.

– Det innebär att dagens åtta meter breda väg kommer att breddas till som mest 14 meter. I projektet ingår även en ombyggnad av Lene-korset som görs om från en fyrvägskorsning till två separata trevägskorsningar och uppsättning av viltstängsel, säger Mathias Leppik.

Etapp två ofinansierad

Än så länge finns det ingen finansiering av den 3,7 kilometer långa etapp två Säldebråten-Högboda.

– Men vi hoppas kunna gå vidare direkt efter att den första etappen är klar, säger Mathias Leppik.

Kils kommun är mycket nöjd med utbyggnaden av 61:an.

– Projektet har funnits med under många år i länsplanen och vi har tryckt på för att få till en byggstart. Därför känns det väldigt bra att det är på gång, säger kommunalrådet Anders Johansson.

Artikeltaggar

Anders JohanssonHögbodaKilKils kommunMathias LeppikTrafikTrafikverket

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare