I september 2018 inleddes den stora ombyggnaden av 61:an norr om Arvika. Vägen breddas och förses med mitträcke och flera olycksdrabbade korsningar byggs om.
– Det är en 6,1 kilometer lång sträcka som får en mycket bättre trafiksäkerhet. Projektet är klart i höst, säger Marie Olsson.
Hon är projektledare på Trafikverket för storsatsningen.
Under många år har det funnits planer på att förbättra riksväg 61 även norr om Arvika precis som skedde med samma väg från Arvika till Brunskog för några år sedan.
Tanken var att projektet Graninge-Speke skulle ha kommit i gång redan 2015, men då överklagades vägplanen. Hösten 2018 kunde dock bygget inledas och sedan dess har det omfattande vägarbetet som berör en 6,1 kilometer lång sträcka märkts tydligt av trafikanterna och de närboende.
Från början var det meningen att projektet skulle ha stått färdigt vid årsskiftet 2019/2020, men det har försenats.
– Orsaken var att vi stötte på en del geotekniska överraskningar i form av betydligt sämre markförhållanden än vad vi trodde och att vi hittade en del fornlämningar. Det gjorde att bygget blev mer komplicerat och fick stoppas för undersökningar, säger Marie Olsson.
80 procent är klart
Nu går dock vägbygget mot sitt slut och projektets huvudentreprenör Veidekke jobbar hårt för att genomföra de sista delarna av det.
– Vi har färdigställt cirka 80 procent av arbetena. Det som återstår är vissa delar på den södra delen av sträckan från Graningerondellen till Högvaltakorsningarna.
– Här ska vi dessutom byta ut det översta väglagret längs ett 550 meter långt avsnitt som visade sig vara sämre än vad man trodde från början, säger Ulf Östberg, platschef hos Veidekke för vägbygget.
Han visar runt NWT längs det stora anläggningsområdet och norr om de två in- och utfarterna till Högvalta är den ombyggda och bredare riksvägen till största delen färdig.
– Det är en mindre etapp på cirka 500 meter längst i norr, en bit norr om Spekekorset där vi har lite arbeten kvar; en del breddning, lite fräsning och fiberanslutning. Vi lägger nämligen fiber längs hela sträckan åt Skanova, säger Ulf Östberg.
Ett 20-tal personer arbetar just nu med vägutbyggnaden som har varit länets största sedan arbetena inleddes för 2,5 år sedan.
Den siffran kommer att stiga något nu i slutet av projektet. När det står färdigt kommer det leda till en helt annan trafikmiljö än den som trafikanterna tidigare har mötts av.
– Ja, trafiksäkerheten kommer att bli väldigt mycket bättre. Vi breddar och mittseparerar vägen, bygger om korsningarna, anlägger gång- och cykelvägar och sätter upp viltstängsel. Det blir ett stort lyft, säger Marie Olsson.
Viss breddning kvar
Nu under maj pågår bland annat uppsättning av vägräcken, vägbreddning på vissa sträckor, asfaltering längst norrut längs sträckan och som sagt utbyte av det översta lagret massor längs ett avsnitt.
– Vägen får en bredd som kommer att variera mellan 10 och 14 meter. Det blir både 1+1 och 2+1-väg och längs delar av etappen blir det även gång- och cykelväg.
– Vi har dessutom byggt en gång- och cykelport vid Högvaltakorset, vänstersvängfält vid in- och utfarterna till Högvalta och Speke, flera så kallade spanska svängen-korsningar och det kommer anläggas ett antal nya busshållplatser, säger Ulf Östberg.
Han konstaterar att vägbytet har varit och är en stor utmaning.
– Största anledningen till det är att vi hela tiden har trafiken in på oss längs hela sträckan. Vi har kunnat göra vissa korta omledningar, men det gäller hela tiden att hitta synergi så att trafiken och produktionen går hand i hand.
Mycket tung trafik
– Det är dock svårt eftersom det är trångt och mycket tung trafik och en del köer kan inte undvikas. Arbetet har dock flutit på bra och grannarna som bor längs sträckan har varit förstående.
– Vi har kontinuerligt skickat ut information till dem och lägger även ut nyheter kring bygget på projektets hemsida på trafikverket.se, säger Ulf Östberg.
Däremot är det inte alla trafikanter som följer hastighetsgränserna och respekterar vägarbetarna.
– Tyvärr är det alldeles för många som inte alls visar hänsyn mot oss och det är bedrövligt. Som tur är har vi hittills klarat oss utan allvarliga tillbud, säger han.
– Arbetsmiljön är väldigt viktig för oss. Många trafikanter brister ofta i uppmärksamhet och kör alldeles för fort. Det är oacceptabelt, säger Marie Olsson.
Stänger för semester
Med några veckor kvar till semestern jobbar Veidekke och deras underentreprenörer hårt med det stora vägbygget.
– Vi försöker göra klart så mycket som möjligt innan vi stänger ner för semester. Då ska trafiken flyta på utan hinder och enbart på asfalterade vägytor och efter uppehållet ska vi göra klart de sista delarna. Det sista som ska göras är att sätta upp vajerräcket, säger Ulf Östberg.
– Hela vägbygget kommer att stå klart i höst. Något datum för det är dock ännu inte klart. Vägen får 80 kilometer i timmen som högsta hastighet mellan Graningerondellen och Högvalta och därefter 100 vidare norrut, säger Marie Olsson.
Projektkostnaden har stigit en hel del sedan bygget inleddes. Då låg totalbudgeten på 118 miljoner kronor.
– Det är flera saker som orsakat att projektet utökats och därmed dragit ut på tiden. Dels har handlingarna inte varit kompletta i alla delar, dels har de geotekniska utmaningarna varit större än förväntat och vägen var i sämre skick vilket har lett till mer arbete än förväntat.
Runt 180 miljoner
Kompletterande utredningar har skett på följande teknikområden; geoteknik, vägteknik, miljö, kulturmiljö och avvattning.
– Var slutkostnaden landar är i dagsläget svårt att ge en exakt siffra på, men inom avtalet finns utrymme för att etappen kan kosta upp till 182 miljoner kronor. Nu gällande prognos ligger på cirka 180 miljoner kronor, säger Marie Olsson.
Den nästa sträckan på riksväg 61 som ska byggas ut är delen Framnäs (väster om Kil) - Högboda. Den är närmare åtta kilometer lång och kommer breddas och bli en mötesfri väg med mitträcke. Projektet delas in i två etapper. Man inleder med Framnäs-Säldebråten som ska byggas 2024-2026.