INSÄNDARE: Arg dotter måste berätta

Insändare
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
I stället för utlovad ambulanstransport till sjukhuset kom en taxi hem till insändarskribentens sjuka mamma. När 87-åringen inte kunde ta sig in i bilen åkte taxichauffören ifrån henne. Hon fick vänta ensam ute på gatan i 25 minuter.
Foto: ANDERS WIKLUND / TT
Min mamma är 87 år och har varit sjuk en tid. Hon tar sig knappt upp ur sängen själv och behöver hjälp med det mesta. Hemtjänsten blev tillsagd av sjuksköterskan att åka dit på fredag förmiddag och hjälpa henne att ringa efter ambulans för att komma till sjukhuset.

Hemtjänsten ringer efter ambulans men enligt henne så fanns det ingen ledig och det skulle komma en sjuktransport istället.

Hemtjänsten lämnar min mamma i fåtöljen och säger till henne att sitta och vänta.

Det kommer en taxi! Taxichauffören ringer in och säger att han är där men hon meddelar att hon inte tar sig ut själv.

När de väl kommer ut till taxin så tar hon sig inte in i bilen. Taxichauffören får ringa efter en annan bil och åker därifrån.

Mamma står kvar ute på gatan med rollatorn i 25 minuter innan det kommer en annan bil.

Hur kan hemtjänsten som har blivit tillsagd att hjälpa henne att komma till sjukhuset bara lämna henne där?

Hur kan taxichauffören bara lämna henne där?

Sedan skickar sjukhuset hem henne klockan ett på natten utan att nån är där och tar emot henne. Hon lyckades ta sig in till sängen själv men det var fruktansvärt jobbigt för henne.

Det är inte lätt att bli gammal...

ARG DOTTER

SVAR x 2 till "Arg dotter”

Misstag i kommunikationen

Uppenbarligen har det skett misstag i kommunikationen när din mamma behövde hemtjänstens hjälp för att åka till sjukhuset och det ber vi om ursäkt för. Vi vill ständigt förbättra oss och lära oss av de misstag som sker. Om du vill så får du gärna kontakta mig så kan vi ha en fortsatt dialog.

Marita Taserud

verksamhetschef hemtjänsten Karlstads kommun

Många taxichaufförer stressar till nästa körning

Först vill jag beklaga vad som hänt din mamma, och det är helt oacceptabelt. Men bakgrunden kan finnas i det lönesystem som taxichaufförer ofta har i de större städerna idag.

De kör ofta på procentlön, vilket innebär att de får en viss procentsats på inkört belopp. Detta lönesystem innebär en enorm stress för taxichaufförerna, för ju fler körningar de hinner med på ett arbetspass ju högre lön får de. Då blir det så att de inte kan ge den service och omvårdnad som krävs när de kör sjukresor och färdtjänst, för de måste iväg till nästa körning så fort som möjligt. Det finns förvisso en garantilön på drygt 20 000 kronor före skatt, men det är idag svårt att klara sin privatekonomi på den lönen. Därför stressar många taxichaufförer så, med att köra för fort och tyvärr också lämna gamla och sjuka människor utan att se till att de "lämnas hand i hand".

Vi på Svenska Transportarbetareförbundet har i många år försökt få bort procentlönen inom taxi vid fackliga avtalsförhandlingar, men motståndet är mycket stort från arbetsgivarna. Därför behöver vi politiska beslut som i lag förbjuder lönesystemet. Månadslönen som finns i kollektivavtalet för taxiförare, måste bli norm vid offentliga upphandlingar.

Tillsvidare borde upphandlande myndigheter kräva att månadslön ska gälla för de anställda på företagen som lämnar in anbud vid offentliga upphandlingar. Men då priset är en mycket viktig faktor vid offentliga upphandlingar, kryper många företag så lågt i sina anbud för att vinna upphandlingen att de inte kan erbjuda månadslön enligt kollektivavtal. Lämnar man rimliga anbud, är man ofta ute ur anbudsgivningen ganska fort.

Jag glad över att ha månadslön, för jag förlorar inget själv på om jag måste vänta med den gamla människan i till exempel 20 minuter på att anhörig eller hemtjänst ska komma och möta upp.

Detta yrke är ett av samhällets viktigaste yrken, då vi varje dag skjutsar gamla sjuka människor till och från vårdcentraler, tandläkare, dialys med mera, men också så de kan handla sin mat samt besöka vänner och släkt. Vi kör också skolbarn till och från skolan och många personer med olika funktionshinder till och från sin dagliga verksamhet.

Ronnie Persson, färdtjänstchaufför i Värmland och fackligt förtroendevald i Svenska Transportarbetareförbundet Avd 6 Värmland

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.