Malmros om komediserien: "Humor med mycket drama i"

Publicerad:
Ulf Malmros har skrivit manus till den nygamla komediserien ”Mäklarna”. I rollerna syns bland andra Lotta Tejle och Kjell Bergqvist som Malmros arbetat med vid flera tillfällen tidigare. Foto: TT

Efter två säsonger av "Ack Värmland" gjuter nu den värmländske filmaren Ulf Malmros nytt liv i humorserien "Mäklarna". Kjell Bergqvist spelar återigen den omsusade mäklaren med den allt annat än kritvita moralen.

NWT ringer upp Ulf Malmros för att prata om nödvändigheten av humor, längtan efter föräldrarna i Molkom och det som kom att bli Sven Wollters sista roll.

Allt är som vanligt. Fast 15 år senare. Mäklaren Kaj Modin duckar sig fram i en värld av knytnävsslag där den ena motgången avlöser den andra. Blåsan strular, hörseln är på dekis och hans före detta fru – som spelas av Lotta Tejle – vill inte ha honom tillbaka. Firman är i fritt fall.

Kjell Bergqvist spelar mäklaren som befinner sig i livets uppförsbacke, men som i all tristess och snålblåst trots allt har ett gott hjärta.

När serien hade premiär på SVT 2006 blev det en tittarsuccé. Ulf Malmros skrev manus och återanvände många av sina favoritskådespelare i rollerna – både Kjell Bergqvist och Lotta Tejle har synts flitigt i serier och filmer signerade Malmros – från "Smala Sussie" till "Ack Värmland". Ofta när det gäller Ulf Malmros projekt är han högst delaktig i varje del – från manus, till regi och klippning. Bland priserna finns Guldbaggar för både Bästa manus och Bästa regi. I fallet med "Mäklarna" nöjer han sig med att skriva manus, trivs med att se hur regissören Patrik Eklund förvaltat humorn och dramatiken.

– Det är roligt att återvända till något som är bekant. Jag hörde ju karaktärerna prata direkt när jag satte mig vid tangenterna, säger Ulf Malmros från hemmet i Vasastan i Stockholm.

– Jag gjorde flera säsongen av "Ack Värmland" också, det är intressant att gräva djupare i karaktärerna.

När han fick en förfrågan om att återvända till de brokiga figurerna i "Mäklarna" gjorde han det med stor lust. Vid sidan av Kjell Bergqvist, Cecilia Frode och Lotta Tejle medverkar nu också William Spetz i den nya säsongen. Manuset är skrivet med just dessa skådespelare i tanken, rollerna var tillsatta innan manuset lågt klart.

– Så var det redan från första början, fortsätter Ulf Malmros.

– Allt började med att jag fick en förfrågan från SVT om att göra en komediserie och vi bollade med olika scenarier. Först tänkte vi att det skulle handla om två privatspanare, deckare. Men nä, det kändes trist.

Tanken var att hitta ett sammanhang med en ombytlig miljö.

– Ska det hålla i tolv avsnitt behövs näring för handlingen. En mäklare möter nya människor och scenerier hela tiden – yes, där hade vi det. Nya kunder – nya karaktärer. Just mäklare kändes tacksamt, de kan ibland vara lite lågt ansedda. Som bilhandlare. Tvivelaktiga karaktärer skapar en rolig miljö.

– Och Kaj Modin är verkligen tvivelaktigt, men han har ett gott hjärta och försöker mitt i allt att hålla fanan högt.

Lotta Tejle, Cecila Frode och Kjell Bergqvist i ”Mäklarna”.
Lotta Tejle, Cecila Frode och Kjell Bergqvist i ”Mäklarna”. Foto: Discovery+

Ny säsong av "Ack Värmland"?

Tidigare har Ulf Malmros arbetat med namn som Joel Kinnaman, Vera Vitali och Stellan Skarsgård. Men det är en handfull skådespelare som han har återvänt till genom åren – utöver Bergqvist och Lotta Tejle: Mia Skäringer Lázár, Tuva Novotny, Michael Nyqvist och värmlänningen Björn Ling. Den sistnämnda dyker upp som en ambivalent make i "Mäklarna".

– Mycket av jobbet är gjort redan på förhand om man har hittat ett samarbete som fungerar. Jag är väldigt förtjust i att jobba med dialog och vissa röster hör jag när jag skriver. Kjelle har till exempel ett väldigt eget sätt att spela på som passar mitt sätt att skriva dialog. För mig skulle det vara svårt att skriva dialog till någon jag inte ser framför mig.

När Ulf Malmros skriver manus ser han på ett väldigt gripbart sätt hur scenen utspelar sig.

– Så funkade det även med Johan, Björn och Ida i "Ack Värmland".

Johan Östling, Björn Ling och Ida Hallberg axlade huvudrollerna i den värmländska skrönan tillsammans med Mia Skäringer Lázár. Det har pratats om en tredje säsong, men som det ser ut i dagsläget finns inga konkreta planer på en fortsättning.

– Njae, jag tror inte det. Mia är väldigt upptagen, jag tror det blir svårt att få ihop. Samtidigt tycker jag det kan räcka med två säsonger, det får inte bli för mycket industri över det. Men vem vet? Vi har inte sagt något definitivt.

Några av de som medverkade i ”Ack Värmland”:Lotta Tejle, Björn Ling, Johan Östling, Mia Skäringer Lázár och Ida Hallquist.
Några av de som medverkade i ”Ack Värmland”:Lotta Tejle, Björn Ling, Johan Östling, Mia Skäringer Lázár och Ida Hallquist. Foto: Anders Wiklund/TT
Lotta Tejle om arbetet med Malmros:
– Jag har ju filmat mycket med Ulf genom åren. Jag har vuxit in i den värld som Ulf skapat i sitt berättande, dels när det gäller humor men också ett underliggande stråk av sorg som jag tycker finns i hans karaktärer och historier och som jag har tyckt om att gestalta. Ulf är alltid väldigt förberedd och han ger sig inte förrän han har fått det han vill ha. När man får läsa hans manus så är de alltid klockrena – man behöver inte ta bort eller lägga till något, vilket är ganska ovanligt. Dialogen svänger, och ofta med väldigt roliga repliker.

Sven Wollter är en annan skådespelare som Ulf Malmros samarbetat med vid flera tillfällen. I slutet av fjolåret gick Wollter bort i sviterna av coronaviruset – rollen han gör i "Mäklarna" blev hans sista.

– Sven dog tio dagar efter hans sista inspelningsdag, berättar Ulf.

– Han blev inte smittad på inspelningen, alla gjorde covid-test varje dag. Det fanns ingen smitta on set. Wollter var en fantastisk skådespelare, filmen "Mannen på taket" till exempel är fullkomligt makalös. Vilket spel! Spännande, välgjort, helt otroligt.

Malmros uttrycker en tacksamhet över att ha kunnat fokusera på manusskrivande under pandemitiden som orsakat många inställda inspelningar. Nu när vaccinet börjat få fäste längtar han till Värmland.

– Mina föräldrar i Molkom har fått sina sprutor nu, så äntligen kan jag besöka dem. Innan pandemin var jag ofta och hälsade på, men nu har vi inte setts sedan oktober. Det blir ett kärt återseende, verkligen.

Ulf Malmros tillsammans med frun och filmkollegan Jaana Fomin. De har bland annat gjort filmen "Flykten till framtiden" tillsammans.
Ulf Malmros tillsammans med frun och filmkollegan Jaana Fomin. De har bland annat gjort filmen "Flykten till framtiden" tillsammans. Foto: Stina Stjernkvist/TT

"Humor kännetecknar oss"

I sina projekt utgår Ulf Malmros i regel från en grundidé. Idén får sedan bestämma formen. Ofta färgas de världar och historier han skapar av en svart, något tillskruvad humor.

– Det går inte att skohorna in en idé i en form som inte passar. Man kan inte göra komedi av något som inte är det idémässigt.

Han funderar några sekunder, tar upp tråden.

– Jag är mest förtjust i komedi, jag sitter och skriver på en långfilm nu som bygger på en slags svart humor. Som humorn i "Smala Sussie". Det är en humor som det finns väldigt mycket drama i.

Vi försöker greppa hans humoristiska stil, men tappar snabbt fotfästet.

– Vem kan säga vad humor är? Det är väl en gåta som ingen har löst. Skratt är svårt att styra, att stoppa. För mig är serier och filmer som helt saknar humor väldigt svåra att ta till sig.

– Att se på verkligheten på en viss humor i blicken är nog nödvändigt, det vanliga livet är ju tragikomiskt för de allra flesta, vi kämpar alla på i vår vardag. Humor är något som djupt kännetecknar oss människor.

Din fäbless för den mer mörka humorn, ser du det som ett personlighetsdrag?

– Njae, det tycker jag inte. Jag tror att mitt jobb som filmare är likt det någon som jobbar med musik gör. Försök att få en musiker att förklara varför den tar ett visst ackord. Det går sällan, man jobbar intuitivt.

Första delen av arbetsprocessen i ett film- eller serieprojekt låter han styras av intuitionen, först i ett senare läge kopplar han på självkritiken och det är då själva hantverket börjar.

– För mig måste skrivandet vara rätt okontrollerat. Speciellt om jag skriver dialog. Annars blir det för beräknande och stelt, det känner publiken av. Man måste liksom jamma fram musiken innan man kan skriva ner den på noter.

Det är först när han presenterar materialet för andra som han kan avgöra om lyfter eller inte.

– Jag kan tycka att jag gjort något klockrent, men så möts det av kalla handen när jag läser upp det. Och tvärtom – något jag själv ser som på sin höjd habilt, tycker folk är toppen. Så jag har ingen direkt koll på vad som styr! Efter alla år har jag dock en viss erfarenhetsbank, men det är väldigt många komponenter som ska stämma för att det ska bli bra. Ett plus ett ska bli tre. Tajming är viktigt, men det är väldigt ofta slumpen som avgör.

Det egna tv-tittandet beskriver han som genomsnittligt, Netflixserien "Snabba cash" hör till den senaste tidens favoriter.

– Riktigt bra. Dialogen är en slags icke-dialog, det är mest fuck, fuck, fuck – talspråk. Manusbygget är väldigt bra, spännande och med väldigt intressanta karaktärer. Imponerande. Det är kul när något sticker ut, det här är annars en fårskocksbransch, alla ska göra en egen variant av det som funkat för någon annan.

Kjell Bergqvist om samarbetet:
–Uffe och jag började med ”Ha ett underbart liv” där jag improviserade en hel del under repen, Uffe rensade och vi behöll det som vi tyckte funkade. Vi upptäckte snabbt att vi talade samma språk och hade samma humor och var helt prestigelösa inför varandras tycke och smak. Vi blev också snabbt nära vänner och började ses även utanför jobbet. Sen har samarbetet och vänskapen fortsatt i snart 30 år, så han har ju lärt känna mig både på jobbet och vid sidan av. Det är alltid lika spännande och roligt att läsa Uffes manus! Blev oerhört glad och imponerad när jag fick nya Mäklarmanusen som Uffe tråcklade ihop på väldigt kort tid. Jag kände genast igen Kaj Modin, Vilma och gänget 15 år senare. Det var bara att hoppa i kostymen och köra!
– Vill nog påstå att Uffe är genialisk som manus- och dialogskrivare. Dessutom en nära och trogen vän, alltid rak och pålitlig. Längtar redan tills nästa gång vi ses! Bakom eller framför kameran.
Ulf Malmros tillsammans med skådespelarna i ”Mammas pojkar”: Kjell Bergqvist, Johan Östling, Lotta Tejle, Björn Ling och Mia Skäringer Lázár.
Ulf Malmros tillsammans med skådespelarna i ”Mammas pojkar”: Kjell Bergqvist, Johan Östling, Lotta Tejle, Björn Ling och Mia Skäringer Lázár. Foto: JONAS EKSTRÖMER / TT

Tupplur för livskvalité

Ulf Malmros jobbar sedan tio år tillbaka mestadels hemifrån. Tidigare har haft både kontor och jobbat hos produktionsbolag.

– Jobbar man hemma kan man ta den berömde Coen-tuppluren, ler han och berättar om filmbröderna Ethan och Joel Cohen – som bland annat skapat filmer som "Fargo", "The Big Lebowski", "O Brother, Where Art Thou?" och "No Country for Old Men" – och hur de alltid har sängar i sina arbetsrum för att kunna ta en powernap vid 14-tiden.

– Den där dagliga tuppluren har jag hört att även folk i andra branscher njuter av, den ger en livskvalité. Man håller längre.

Efter några omtumlande år blickar nu filmaren framåt, han hintar om ytterligare en säsong av "Mäklarna" och har dessutom flera andra projekt för handen.

– Det är alltid väldigt långa produktionstider, skulle jag få en idé i dag skulle den kanske kunna realiseras om fyra år. Så ser det ut. Om jag pitchar 100 idéer mot producenter och produktionsbolag kanske tre av dem blir av. Branschen kräver en hög produktivitet av idéer. Under mina år har jag skrivit otroligt många saker för papperskorgen! Men så är det för alla. Jag jobbar alla dagar i veckan.

Han vill inte låta alltför arbetstyngd, födkroken är även hans hobby.

– Jag började som 13-åring hemma i Molkom, gjorde super 8-filmer och drömde om att kunna jobba med det här. Nu har jag lyckats göra det i 35 år, mitt största intresse och hobby har blivit mitt jobb. Jag känner en otrolig lust, lågan slocknar aldrig. Vilket jag är väldigt glad för.

Den nya säsongen av "Mäklarna" visas på Discovery +, de två första avsnittet släpps den 7 maj.

FAKTA: Ulf Malmros

Ulf Malmros är född 1965 i Karlstad och uppväxt i Molkom. Bor i Vasastan i Stockholm med frun och filmkollegan Jaana Fomin samt två barn.

Bland de första produktionerna finns "Den elake polisen" (första avsnittet kom 1988) som Malmros gjorde med Micke "Svullo" Dubois. 1992 gjorde han sin första långfilm "Ha ett underbart liv".

Filmer och serier i urval:

"Rapport till himlen" (1994), "Sally" (1999), "Den bästa sommaren" (2000), "Smala Sussie" (2003), "Tjenare kungen" (2005), "Bröllopsfotografen" (2009), "Min så kallade pappa" (2014), "Ack Värmland" (2015, 2017) och "Flykten till framtiden" (2016), "Mäklarna" (2006, 2021).

Tittar på:

– Jag såg "Chernobyl" nyligen. Sist på bollen där. Väldigt, väldigt bra. Jag ser väldigt mycket, det är inte alltid så enkelt att komma ihåg allt.

Lyssnar på:

– Poddar! Jag lyssnar under promenader och när jag ska sova. "Filip och Fredrik" och "Alex och Sigge" är några jag gillar.

Läser:

– Jag lyssnar på böcker, mest biografier och fakta. Just nu "Tills alla dör" av Diamant Salihu. Ska jag ta till mig krim bör det vara verklighetsbaserat, jag sitter och hittar på stories hela dagarna så jag orkar inte läsa något som andra hittat på. Kalle Linds bok om Hasse Alfredson är väldigt bra också.

En favorit-sitcom:

– Jag har överlag svårt för amerikansk humor. "Solsidan" är väldigt välgjord och rolig.

Artikeltaggar

FilmHumorJohan ÖstlingKändisarKjell BergqvistMäklareMänskligtMia SkäringerMolkomNöje/KulturSmala SussieStellan SkarsgårdStockholmSven WollterSVTTuva NovotnyTV-serierUlf MalmrosVasastaden

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare