NWT Gruppen flyttar fram positionerna på den svenska mediemarknaden i och med köpet av Stampen Media. Och bolaget tänker fortsätta växa.
– Strategin är att fortsätta ta en aktiv roll i konsolideringen av Mediasverige, säger Victoria Svanberg, delägare i NWT Gruppen.
Utvecklingen mot färre men större ägare på den svenska mediemarknaden fortsätter. I samband med att 100-miljonerssatsningen på digital omställning presenterades på måndagen sa Victoria Svanberg att NWT tänker vara en aktiv part i den utvecklingen. Det bevisades bara några dagar senare, genom uppköpet av Stampen Media.
Polaris Media och NWT Gruppen tar över Stampen MediaNWT mångmiljonsatsar – nyanställer över 30Flera bolag köper
Det som har hänt är att mediekonsortiet PNV Media, som 2019 köpte 51 procent av aktierna i Stampen Media, nu har köpt de resterande 49 procenten. PNV Media ägs till största delen av norska, börsnoterade mediakoncernen Polaris. Polaris äger 70 procent av PNV Media och blir den dominerande ägaren i Stampen.
NWT Gruppen är stor ägare i Polaris, där man har 26 procent av aktierna och är representerade i styrelsen. NWT äger också 20 procent av aktierna direkt i PNV Media, så NWT blir ägare och får inflytande på flera nivåer i Stampen.
Tredje ägare i PNV Media är VK Media (Västerbottens-Kuriren) som har 10 procent i konsortiet.
Stark utveckling
Stampen, med flaggskeppet Göteborgs-Posten i spetsen, har haft en stark utveckling efter att PNV Media kom in som majoritetsägare 2019. Resultatet i senaste kvartalsrapporten var 20 miljoner, att jämföra med 4 miljoner året innan. Koncernen har en stark tillväxt i prenumerationsintäkter, och även i e-handelspaket i sitt distributions- och logistikföretag. Koncernen är inne i en snabb digital omställning med fokus på lokal kvalitetsjournalistik.
Utvecklingen i Stampen har med andra ord stora likheter med det som händer i NWT Gruppen just nu, som framgått av mediarapporteringen tidigare i veckan.
NWT:s vd: ”Vi ser att det finns fantastiska möjligheter att växa”Stampenägarna, däribland familjen Hjörne som ägt Göteborgs-Posten i nästan hundra år, säljer nu resten av aktierna till PNV Media.
Varför sker affären just nu?
– Jag tror att minoritetsägarna med familjen Hjörne i spetsen upplevde att det var ett bra tillfälle att sälja nu, de ser att företaget skulle hamna i en trygg hamn med den fina utveckling som har varit sedan PNV kom in som ägare, säger Victoria Svanberg.
– Med den stabilitet som finns idag är det en bra tidpunkt att lämna över hela ansvaret till en större ägare med samma långsiktiga inställning och fokus på journalistik och att fortsätta utveckla tidningarna, sa Peter Hjörne i ett pressmeddelande under torsdagen.
Stampen Media värderas till 750 miljoner kronor. Köpeskillingen för de 49 procenten som nu byter ägare är 367,5 miljoner kronor. NWT Gruppen betalar 73,5 miljoner kronor för sina 20 procent.
Tänker långsiktigt
Stampenaffären ska enligt Victoria Svanberg ses som ett tecken på att NWT Gruppen tänker långsiktigt och har resurserna som krävs för att ta självständiga beslut om bolagets framtid. Bolaget väljer själv vilka man vill samverka med och vill ta en aktiv del i konsolideringen.
– Affären stärker både våra titlar och vår roll i Mediesverige.
Samverkan krävs
Victoria Svanberg säger att samverkan med andra bolag krävs, vilket utvecklingen i Stampen vittnar om.
– Framför allt den digitala utvecklingen är tuff att klara av utan samverkan.
Nu ska NWT Gruppen dra nytta av den närmare relationen till Stampens 14 tidningstitlar.
– Vi kommer att arbeta för ökad samverkan mellan koncernerna – och även övriga koncerner i Mediesverige – inom områden som exempelvis teknik och digital utveckling.
Vilka konkreta effekter samverkan kan få är svårt att säga. När det gäller teknik kan det eventuellt bli fråga om gemensamma plattformar.
– Vi kan titta på appar, gemensam digital utveckling, gemensam distribution, går det att ta tryckeriuppdrag gemensamt? Det finns mycket man kan göra.
NWT stärks
Victoria Svanberg är tydlig med att framtida synergieffekter och samordningsvinster inte kommer att resultera i att viktiga funktioner kommer att flytta från NWT-koncernen till Göteborg eller andra centra i Stampenkoncernen.
– Det här stärker NWT.
Den lokala närvaron i NWT Gruppens område är lika viktig som tidigare. Att varje titel ska ha en egen ansvarig utgivare är fortsatt viktigt, säger hon.
– Vi är väldigt noga med att varumärkena byggs lokalt. Journalister och annonssäljare - allt som kunden och läsaren möter ska vara lokalt. Allt därutöver som får företaget att fungera som inte nödvändigtvis måste finnas lokalt kan samordnas.
– Det betyder inte att allt ska centraliseras till större städer. Inom Polaris, som har kommit betydligt längre än oss i den digitala omställningen, är man måna om att ha resurscentra lokalt. Man skulle kunna tro att ett kunskapscenter måste finnas centralt, men samverkan inom till exempel digital utveckling kan lika gärna ske i en hub i en mindre stad.