Den 3-10 maj får värmländska småföretag hjälp att bli mer digitala genom Googlesamarbetet Digitalakademin #försverige. Två av företagen är Ecoworld of Scandinavia i Stöpafors och Sillegården i Västra Ämtervik.
– Det är viktigt att vara uppdaterad på det senaste, säger Sillegårdens Maria Amneteg.
Digitalakademin #försverige är ett samarbete mellan Google, Visit Värmland och en rad andra aktörer, bland annat kommuner, och bedriver kostnadsfria utbildningar i digitala verktyg i Värmland den 3-10 maj för att inspirera små och medelstora företag. Målet är att stärka de lokala företagens digitala utveckling under pandemin. Projektet ska hjälpa till genom att erbjuda handfasta metoder och verktyg så att företag och individer kan växa, både nu och efter pandemin.
– Väldigt många i Värmland har drabbats hårt av de ekonomiska svårigheterna i covidkrisens spår, inte minst inom handeln och besöksnäringen. Med Digitalakademin vill vi från Googles håll dra vårt strå till stacken för att hjälpa till i återhämtningsarbetet. De digitala verktygen blir otroligt viktiga för den som nu vill ge sin karriär en skjuts eller utveckla sitt företags verksamhet. Jag hoppas att vi kan hjälpa så många som möjligt att vässa sin kompetens på det digitala området, säger Googles Sverigechef Anna Wikland.
Värmland är den sjätte destinationen på turnén och intresset har så här långt varit stort, med drygt 1400 anmälningar till kurserna i länet hittills. En undersökning bland de anmälda i Värmland ger för handen att över hälften har upplevt en liten eller stor minskning av sitt företags omsättning under covid. Hela 60 procent av de tillfrågade Värmlandsföretagen säger sig också vara i behov av nya digitala kunskaper till följd av pandemin.
Ett av företagen som går utbildningen är Sillegården i Västra Ämtervik som drivs av Maria Amneteg.
– Inom turismnäringen finns ett stort behov av att digitalisera. Människor vill kunna boka olika saker på ett så enkelt sätt som möjligt. Jag driver även en reklambyrå så vi ligger ganska långt fram på det här området. Men man behöver ändå ha koll på hur man hamnar så högt som möjligt i olika sökmotorer. Det är oerhört viktigt att vara sökbar, säger hon.
Hur det blir i sommar på Sillegården tycker hon är svårt att sia om.
– Allt beror ju på hur det utvecklas med restriktionerna. Men vi har bokat in sex konserter i sommar och hoppas kunna genomföra dem. Och under alla förhållanden ska vi på något sätt uppmärksamma 150-årsminnet av Fryksdalsmora Ida Sahlströms födelse och berätta hennes historia, säger Maria Amneteg.
Ecoworld of Scandinavia i Stöpafors är ett företag i grossistledet som säljer hållbara mat- och städvaror. De är mycket aktiva på mässor runtom i landet och deras varor finns representerade i små och lokala butiker runtom i landet. Företagets Margareta Lee ser fram emot att gå utbildningen.
– Det är ett fantastiskt erbjudande från kommunen. En tjänst inte har råd att köpa. Att ha fokus på det digitala är ett måste idag. E-sidan har vuxit sig stark, inte minst när det gäller ren marknadsföring. Att kunna så mycket som möjligt om det här är viktigt för att nå ut. Dessutom är ju som gjord för oss som verkar på landsbygden. Fördelarna och möjligheterna är väldigt stora, säger hon.