Bromma är landsortens flygplats

Ledare
PUBLICERAD:
Bromma behövs för landsorten.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Det är fel av regeringen att vilja lägga ned Bromma flygplats. Beskedet som gavs på onsdagens presskonferens var dock inte oväntat. Att lägga ned Bromma har varit ett uttalat mål för regeringspartnern Miljöpartiet. Dessutom har de rödgröna i Stockholms stad drivit frågan sedan 2014.

Men Bromma är inte bara en Stockholmsfråga. Flygplatsen är viktig för hela landet. Det är via Bromma som inrikesresenärer snabbt kan ta sig till morgonmöten på huvudkontor och departement i Stockholm. I Sverige är både det offentliga och det civila samhällets huvudinstitutioner ofta centraliserade till Stockholm.

Såväl företag som kommuner långt från tullarna behöver kunna skicka sina representanter till huvudstaden över dagen. En kommun som hamnar utanför möjligheten till dagspendling får svårt att attrahera företagsetableringar och även svårare att locka invånare med höga inkomster. Hela Kommunsverige har ett intresse av att ha en city-nära flygplats i huvudstaden.

Det är tur för Värmland att vi ligger där vi ligger och inte är beroende av Bromma för snabba kommunikationer till huvudstaden, även om vi nu inte ens har flyg till Arlanda. Men stora delar av resten av landet är inte så lyckligt lottade.

Som argument för att lägga ned flygplatsen anger regeringen en minskad efterfrågan. Men att resandet minskat under pandemin betyder inte att det kommer vara lågt för all framtid. Branschen spår att man redan 2024 är tillbaka på nivåerna från före pandemin. Bolaget BRA planerar att öppna sina linjer på Bromma nu i maj.

Ett argument som regeringen kan luta sig mot är att statliga Swedavia 2020 tog fram en rapport som hävdade att Bromma snart skulle bli olönsam som flygplats. Men underlaget är inte offentligt och tesen motsägs av ett stort intresse från marknaden för att Bromma skall bli kvar.

Det finns även intressenter som kan tänka sig att driva flygplatsen i privat regi. Att ha ett alternativ flygfält centralt i staden har förstås också stora fördelar vid olika typer av krissituationer. Samhällstillgången som flygfältet utgör går knappast att ersätta.

Att flytta Brommas trafik till Arlanda låter sig heller inte göras enkelt. Det skulle krävas omfattande förändringar av Arlanda för att hantera Brommas trafik som är starkt koncentrerad till tidig morgon och sen eftermiddag. Med ombyggnationer och tillståndsprocesser skulle det enligt tidigare utredningar ta mer än tolv år.

Idén med ett Stor-Arlanda har stöd i delar av näringslivet som ser möjligheter att bygga ut Arlanda till en modern ”flygstad” med shopping och upplevelsecenter. En sådan skulle gynna ekonomin lokalt men resenärerna från provinsen gynnas inte av den avsevärt längre och förseningsdrabbade transportsträckan in till Stockholm.

Ytterligare ett argument som regeringen för fram är att Bromma står i vägen för 50 000 moderna bostäder. Stockholm kan dock välja att växa i många andra riktningar och det finns bara ett flygfält som är nära city. Det skulle vara typiskt för vår tid och för den här regeringen om landsortens landningsbana blev till bostäder för stockholmare.

Detta är en ledarartikel som uttrycker tidningens politiska linje. Nya Wermlands-Tidningens politiska etikett är konservativ.