BIK Karlskoga sålde soffbiljetter för drygt två miljoner kronor den gångna säsongen.
– Utan det fantastiska stöd vi fått från supportrarna hade vi fått bomma igen verksamheten, säger marknadschefen Jakob Bengtzén sedan BIK passerat 20 000 sålda soffbiljetter.
Nu kan i stället klubben se framåt med viss optimism även ekonomiskt.
– Det här kan vara det som avgör om vi kan gå helskinnade genom säsongen eller inte, säger Bengtzén.
– I höstas befarade vi ett tydligt minus men nu kan det bli mer positivt att läsa sista raden när bokslutet blir färdigt, tillägger han.
En bonus
BIK hade inte budgeterat med några intäkter publikmässigt den här säsongen.
– Så allt som vi fått in är en bonus. Det är utan tvekan pengar som behövts och behövs. För alla kostnader har funnits kvar samtidigt som intäkterna i samband med matcher i stort sett varit obefintliga, säger han.
Bengtzén samt kollegorna Marcus Leandersson och Mikael ”Daggen” Eriksson, som jobbar på klubbens marknadsavdelning vid sidan av att han spelar i laget, är överens:
– Det är helt otroligt att det gått så här bra. Det är över all förväntan.
Stark spurt
De funderade under semifinalserien mot Björklöven om det kunde vara möjligt att sticka ut hakan och sätta målet till två miljoner kronor i intäkter eller 20 000 soffbiljetter under säsongen – om BIK tog sig till final.
– När vi förstod att vi inte skulle få ta in publik på grund av coronapandemin och i stället satsade på soffbiljetter började det lovande. Som mest hade vi haft 400 soffbiljetter till en match. Mot slutet hade det gått ner. Det rörde sig om 150, 160 eller 170 soffbiljetter per match. Därför kom det som en mycket stor positiv överraskning när vi såg hur det drog iväg i fredags, säger Bengtzén.
Till det som visade sig bli den avslutande kampen den här säsongen såldes så många som 735 soffbiljetter. Det var rekord med bred marginal bortsett från Soffmatchen – som vi återkommer till.
”Slöt sig samman”
– Våra supportrar slöt sig verkligen samman till sista matchen och gav oss en stöttning som vi aldrig tidigare varit i närheten av under säsongen i en ”vanlig” match, säger Leandersson.
Men ändå hade inte BIK tagit sig över 20 000 biljetter, sett över hela spelåret, när fredagskvällen summerades.
– Vi upptäckte då att vi missat att räkna in en beställning från ett företag på 50 biljetter för ett par veckor sedan så därmed kom vi med tio biljetters marginal över 20 000, berättar Leandersson.
Soffmatchen
Den största delen av de 20 000 sålda soffbiljetterna kommer från matchen mot Västerås då det såldes 12 970 soffbiljetter. Då varje soffbiljett kostat 100 kronor betydde det intäkter på nästan 1,3 miljoner kronor, bara då.
Soffmatchen, mot Västerås i slutet av grundserien, ersatte det som tidigare kallats Enkronasmatchen då företag och privatpersoner satsat per åskådare. Snittintäkten, genom åren, för Enkronasmatchen har varit en miljon kronor.
– Det finns personer som varit med och gett oss sitt stöd varje match. Vi är oerhört tacksamma för den stöttning som vi fått. Det har varit vår räddning i en mycket svår tid, säger Bengtzén och får omgående medhåll från Leandersson.
Avslutat kapitel
Nu hoppas de att den sista soffbiljetten sålts.
– Det har varit en mycket speciell satsning men nästa säsong hoppas vi och tror att pandemin är under kontroll och att vi kan få ta in publik igen, för allting blir förstås så mycket bättre och roligare med en massa entusiastiska människor på läktarna, säger Bengtzén.
Det har varit fantastiskt att se killarna på isen.
Sportsligt sett har BIK en mycket bra säsong bakom sig.
Laget kom tvåa i hockeyallsvenskan och tog sig till semifinal i slutspelet-SHL-kvalet där Björklöven säkrade finalplatsen efter att ha vunnit den sjunde och avgörande matchen i Nobelhallen i fredags trots en mäktig forcering mot slutet från Karlskogalaget.
– Det har varit fantastiskt att se killarna på isen, säger Leandersson.
Och fortsätter:
– Laget har utvecklats hela tiden och tagit steg framåt. Det kanske starkaste minnet, bland många starka, är när vi slog Björklöven med 5–1 borta i näst sista matchen. Det var en verklig wow-match.
Resa uppåt
Bengtzén tillägger:
Vi kommer inte sitta nöjda inför framtiden utan vi vill lyckas ännu bättre. Då känns det mycket bra att veta hur våra supportrar ställt upp för oss.
– Det är fortfarande en besvikelse att vi inte fick uppleva en final mot Timrå. Det hade alla våra spelare och ledare varit värda. Samtidigt har vi visat att vi kan vara med och utmana de bästa lagen efter många mycket bra insatser. Vi kommer inte sitta nöjda inför framtiden utan vi vill lyckas ännu bättre. Då känns det mycket bra att veta hur våra supportrar ställt upp för oss och förhoppningsvis även fortsättningsvis vill vara med på vår resa uppåt.
FOTNOT: Soffbiljetterna har ersatt de vanliga biljetterna till matcher. Namnet syftar på att matcherna får upplevas vid tv:n, hemma i soffan, i stället för i Nobelhallen.