Tina Thörners brokiga liv har nu blivit bok och troligen snart också tv-serie.
Hon berättar öppenhjärtigt om både med- och motgångar, som hanteras med samma positiva grundsyn.
"Jag känner ingen rädsla för att misslyckas, misslyckanden är lärdomar för mig", skriver hon.
Livet i hundraåttio består av 213 sidor och har precis kommit ut. Medförfattare är Anders Nilsson från Karlstad. Han har också gjort bland annat Tomas Ledins självbiografi, var redaktör för TV4-dokumentären om Sven-Ingvars 2016 och jobbade som NWT:s lokalredaktör i Sunne 1977–1979.
Hastighetsgränsen känns snålt tilltagen efter att ha läst allt Tina Thörner hunnit med.
Drömmen om att bli pilot krossades av manschauvinismen på flygskolan i USA. I stället gav hon sig in i en annan ojämlik bransch – motorsporten.
Hon visade till och med fysiskt att ingen sätter sig på henne och blev fruktad för punggreppet (Tinas ball grip) efter en händelse under Dakarrallyt 2009, som hon åkte med Nasser Al-Attiyah från Qatar.
Tina var boss bland kartläsarna i BMW-teamet och en kollega, fransmannen Matthew Baumel, försökte ifrågasätta hennes auktoritet. Det fick han bittert ångra när Tina, redan irriterad och stressad över problem med bilen, omsatte ord i handling.
"Leendet försvann snabbt efter att jag tagit ett grabbatag runt hans allra heligaste, vred till och lyfte honom från golvet. Han kippade efter andan, tårarna kom och jag hörde hela teamet skrika: Släpp honom, han kommer inte kunna skaffa barn! Efter den incidenten blev jag aldrig mer utmanad att ta till sådana metoder inom motorsporten", skriver hon.
Framgångarna som rallykartläsare är välkända. Hon har åkt drygt 180 internationella tävlingar, vunnit tre VM för damer och tio gånger deltagit i världens hårdaste rally, Dakar, med andraplats 2006 som bäst.
Hon hann också med att bli kidnappad av ökenpirater, vara nära att brinna upp och att drunkna i en rallybil i en flod.
Hon har efter motorkarriären blivit folkkär i underhållningsprogram på tv, som Let's dance, Rampfeber, som hon vann, Hjälp! Jag ska gå på opera och sommarpratat i radio. Hon är eftertraktad föreläsare och har varit mental coach för hockeylag.
Avtal om tv-serie
Tina Thörner avslöjar också att hon ska bli tv-serie. För två år sedan skrev hon avtal med filmproducenten och manusförfattaren David Hughes och produktionsbolaget Red Arrow. Hughes har skrivit ett drama, baserat Tinas liv, som i höstas presenterades för skandinaviska och internationella tv-bolag.
"I mitt kontrakt är jag exekutiv producent och kommer att vara med under hela inspelningen av de sex avsnitten. Om och när inspelningarna kommer igång hänger bland annat på covid-19-restriktionerna, då den ska spelas in på tre kontinenter. Det ska förstås bli extra spännande då planen är att den som ska spela Tina också ska tillbringa någon månad med mig i min vardag för att kunna tolka mig."
Maria Kristina Thörner, som hon döptes till, föddes den 24 februari 1966 och växte mestadels upp bland grisar och potatis på en bondgård på Värmlandsnäs, och kom tidigt i kontakt med bilar och motorsport.
Mamma stack och pappa drack
Men idyllen sprack när mamman stack med en annan man och lämnade sjuåriga Tina och två år yngre brodern Niclas ensamma med pappa Sven, som med tiden fick allt svårare att hantera alkoholen.
Tina tog stort ansvar för familjen, samtidigt som hon var duktig i både skolan och idrott, och gjorde allt för att få bekräftelse och kärlek av framför allt pappa, men även mamma, som hon träffade sporadiskt.
Pappan hade svårt att acceptera dotterns rallyval. Han dog 2004 i en olycka, bara några månader efter att de hittat tillbaka till varandra. Han tog fel dörr, störtade utför en källartrappa och bröt nacken.
Tina Thörner verkar till det yttre inte bära på några sorger, men har upplevt mycket mer hemskt, som när själsfränden och tidigare pojkvännen Lars-Erik Torph blev ihjälkörd då han var åskådare i Monte Carlo-rallyt 1989. De drömde om att erövra rallyvärlden tillsammans.
Vännen och föraren Colin McRae dog 2007 i en helikopterolycka strax innan de skulle åka Dakarrallyt ihop.
Ett av de första mötena var minst sagt annorlunda och skedde 1991 på en restaurang i samband med ett rally i Skottland. Tina slog vad om att skottar inte var nakna under kilten. Den första som råkade dyka upp var då 23-årige Colin McRae. Tina drog upp kilten och kunde rodnande konstatera att hon just förlorat 50 pund. Den pinsamma historien spreds över hela världen.
Kanske lade också uppväxten grunden till trassliga förhållanden med motsatta könet.
Hon bodde ett tag ihop med tennisspelaren Stefan Simonsson som bedrog henne med en av hennes gamla klasskamrater.
Inte långt efter att det tagit slut, 1989, hoppade hon in bredvid Mats Jonsson i ett skotskt rally och blev under tävlingen hejdlöst förälskad i engelska Opel-teamets förare Malcolm Wilson, senare mäktig chef för Fords Fabriksteam M-Sport. Wilson var tio år äldre och, skulle det visa sig en månad in i romansen, gift och hade en son.
Han var beredd att skilja sig, men Tina valde att bryta upp.
Som skilsmässobarn kunde hon inte bidra till att han skulle lämna fru och barn.
"När Malcolm insåg att det var över blev han tokig, skrek och slängde vaser och glas i väggen på hotellrummet för att sedan storma ut."
Världen rasade
Nästan 20 år senare blev hon själv lämnad. Racing- och rallycrosstjärnan Mattias Ekström gjorde efter tio års förhållande slut via sms. Tina var på safari i Sydafrika med brorsbarnen när hon fick meddelandet.
"Nu rasade min värld på riktigt", skriver Tina, som bodde kvar i huset i Schweiz tills hon hittat egen lägenhet och fick en natt stå ut med att också ha Mattias nya kvinna där.
Tina och Mattias hade misslyckats med att skaffa barn, men ägde jack russell-terrierna Moss och Lou. Hundarna lade Mattias beslag på och polisanmälde sin tidigare sambo för olaga intrång när hon försökte träffa dem. Händelsen fick stor uppmärksamhet.
Det tog Tina hårt att inte få se Moss och Lou igen.
"Dessa två hundar är det närmaste jag kommit egna barn", skriver hon.
”Bra land att dö i”
Farorna Tina upplevt i rallysporten i kombination med livets oberäknelighet har fått henne att anmäla sig till ett program i Schweiz (hon är dubbel medborgare) som kallas Exit, där läkarna ges tillåtelse att stänga av alla livsuppehållande åtgärder om ett sånt läge skulle uppstå.
"Kan man ta bort sådana beslut från sina nära och kära och få dem att förstå att det var och är min önskan, då känns det lättare att åka biltävling med livet som insats. Schweiz är också ett bra land att dö i."
Men det har hon inte tänkt än på länge.
Tillvaron går fortfarande i minst 180, om än mest utanför rallybilen.
Mycket tid ägnar hon åt jobbet som ambassadör för FIA Smart Driving Challenge. Just nu introduceras projektet till motorklubbar i 180 länder.
Hon har också digitala skolplattformen Your Academy, som nu ska marknadsföras hårt i Sydafrika.
Projektet drivs av ett team med bas i Karlstad.
"Mitt mål är att det ska finansieras, ledas och drivas från Värmland. Lyckas vi står en världsmarknad och väntar."
Tina knyter allt mer an till Värmland igen och är sedan en tid licensierad vigselförrättare i Karlstads kommun och coachar hemtjänsten i bilkörning.
Kan bli comeback
Men rallycomeback lockar.
Senaste inhoppet var ett ökenrally i Abu Dhabi 2016 med tidigare vapendragaren, tyskan Jutta Klenischmidt. Det har också blivit tester med X-raid-teamet.
"I skrivande stund är Jutta Kleinschmidt nere och diskuterar möjligheterna i Saudiarabien där Dakarrallyt körs sedan 2020. Det kanske är dags att vinna Dakar nu, tänker jag. Vad jag vet finns det ingen övre åldersgräns för det", skriver Tina Thörner.