Återbetalning – men kommer pengarna?

Krönikor
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Anna Ekegren

Under förra året fick många konsumenter uppleva inställda flyg och resor. Ställs ett flyg in kan man ha rätt till ersättning men situationerna och möjligheterna kan se olika ut. Jag ska försöka reda ut hur det hänger ihop och varför det kan dröja innan du får tillbaka pengarna.

Mitt flyg blev inställt, hur får jag tillbaka mina pengar?

Vänd dig till flygbolaget för att få tillbaka pengarna. Ofta har flygbolagen funktioner på sina webbplatser där det är möjligt att ställa krav på återbetalning. Gällande regler säger att de ska återbetala dig inom sju dagar. Har du har köpt en paketresa, alltså inte bara en flygbiljett utan en resa där det exempelvis även ingår boende ska du vända dig till paketresearrangören. För paketresor gäller andra regler och du har rätt att få tillbaka pengarna inom 14 dagar.

Flygbolaget hänvisar till resebyrån vi bokat genom. Vem ska jag vända mig till för återbetalning vid inställt flyg?

Att konsumenten pekas i olika riktningar av företagen har verkligen blivit ett problem. Anledningen till problemet är att det finns regler i flygbranschen som säger att återbetalningen ska gå genom resebyrån. Men enligt EU-förordningen är det flygbolaget som är skyldiga att se till så att du får dina pengar tillbaka och den rättigheten kan inte avtalas bort. Bäst är alltså att vända sig till flygbolaget.

Resebolaget har så mycket att göra och att de kan inte säga när mina pengar återbetalas.

Under de speciella omständigheter som varit sista året kan man behöva ha förståelse och tålamod med att det kan ta längre tid än de sju eller 14 dagarna. Hur lång tid det är rimligt att vänta är svårt att säga på grund av den extrema situation som branschen befunnit sig i en längre tid nu.

Vad händer med min flygbiljett om flygbolaget går i konkurs?

Vid en konkurs blir det klurigare. Om du kan få tillbaka dina pengar beror på exempelvis på flygbolagets tillgångar och din plats i turordningen. Du kan kontakta flygbolagets konkursförvaltare och anmäla dina krav dit. Men möjligheterna att få tillbaka pengarna är ganska små eftersom en konsuments krav på återbetalning hamnar långt ner i turordningen av kravställare.

”Vänd dig till flygbolaget för att få tillbaka pengarna”, skriver Anna Ekegren.
Foto: Michael Probst

Om du betalade med kreditkort eller faktura när du köpte flygbiljetten skyddas du av konsumentkreditlagen. Du kan då ställa samma krav på kreditgivaren som du kan göra på företaget du köpte resan av. Ta kontakt med kreditgivaren, ofta banken, och förklara att du vill använda din invändningsrätt för att få tillbaka pengarna. Det här brukar kallas kortreklamation.

Har du köpt en paketresa och flygbolaget går i konkurs kan du vända dig direkt till researrangören. De måste boka om din resa eller betala tillbaka kostnaden för den.

Detta var några vanliga frågor, fler varianter finns och även mer råd finns att ge! Eftersom många konsumenter fortfarande väntar på att få pengarna tillbaka för inställda flyg inleder nu tillsynsmyndigheterna i EU en granskning av hur flygbolagen följer gällande lag. Vi välkomnar denna granskning och hoppas att det leder till att fler får tillbaka sina pengar i rätt tid!

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.