Sista året på ekonomiprogrammet får eleverna på Brogårdsgymnasiet starta ett UF-företag som en del av utbildningen. Josephine Karlsson är en av de som visar prov på lovande entreprenörskap med sitt varumärke, QT Marketing, som hon vill vidareutveckla till ett riktigt företag efter studenten.
– Jag tror att många får upp ögonen för att driva eget och känner att det är roligare än vad man trodde, säger hon till NKP.
Redan i tidig ålder tyckte Josephine Karlsson om att fota och filma och hennes vänner fick agera både skådespelare och modeller framför kameran. Idag är Josephine 19 år gammal och beslutade sig för att använda sitt intresse som affärsidé för sitt UF-företag, som är en obligatorisk del av entreprenörskursen på Brogårdsgymnasiets ekonomiprogram.
– Jag bestämde mig för att driva företaget själv för att kunna jobba i det tempot jag vill, när jag vill och hur jag vill. Jag ville göra något kreativt och då fick min rådgivare in mig på spåret att hjälpa företag med hantering av dess sociala kanaler, berättar Josephine.
Hennes UF-företag har fått namnet QT Marketing, som står för Quality Marketing. Konceptet innebär att Josephine hjälper företag fota, filma, redigera och publicera innehåll på deras olika sociala kanaler.
– Jag hjälper också till med att se över vart målgruppen finns. Kunden kanske borde befinna sig på en helt annan plattform än de är idag. Jag analyserar statistik och ser vilka inlägg som går bra och vilka som kanske inte fungerar alls.
Josephine erbjuder tre olika typer av paket med social mediehantering; small, medium och large. Vilken man ska välja beror på hur många inlägg och videos man önskar, hur många sociala kanaler man har och framför allt hur mycket man behöver synas.
– Det borde alla företag göra, synas mycket. Syns man inte så finns man inte, poängterar Josephine.
Kontinuerligt lärande
– Jag är verkligen inte fullärd. Jag utvecklas i takt med de kunder jag har och av de önskemål som kunden har på innehållet. Det är alltid nya grejer som de vill ha. Det kan handla om en speciell effekt i videon till exempel.
Josepfine berättar att det varit väldigt givande att testa att driva ett UF-företag och att resan inneburit många lärdomar.
– Det har hjälpt mig inse att man aldrig ska sluta kämpa för det man vill. När man kommer förbi det här jobbiga i början med att skapa kontakter så får man mer självförtroende. Man ska inte vara rädd för att ta kontakt med människor, det är en viktig lärdom jag tar med mig. Det är inte många människor som är otrevliga. Ju mer man utmanar sig desto mer lär man sig också. Man måste våga kliva ur komfortzonen, säger hon.
Att få möjligheten att testa på entreprenörskap under gymnasietiden tror Josephine kan vara en ögonöppnare för många elever.
– Det är en kurs i skolan och man måste ju göra det för att få godkänt, men ögonen öppnas också upp för att driva eget och man känner att det är roligare än vad man trodde.
Den unga drivna entreprenören har redan planerat att vidareutveckla QT Marketing till ett riktigt företag efter studenten.
– Mitt stora mål att är hjälpa företag och att de ska känna att de får tid över till annat. Jag vill expandera mitt eget varumärke och vill att fler i Värmland ska veta om vad QT Marketing är för något, avslutar Josephine.