Svenska Akademien förlorade i rätten mot Nordiska motståndsrörelsen och Nordfront. Striden gällde hur de använt diktverk av bland andra Esaias Tegnér.
– Jag blir väldigt illa berörd när hans verk används på det sättet, säger Sonja Söderqvist i Tegnérsällskapet.
Den Värmlandsfödde skalden Esaias Tegnér dog 1846, men hans verk har levt vidare i många olika kretsar – uppenbarligen.
Nordfront har på sin webbplats publicerat utdrag ur bland annat hans nationalromantiska diktverk "Krigssång för skånska Landtvärnet", "Svea" samt "Vikingabalk".
Detta fick Svenska Akademien att reagera och agera. Akademien anser att publiceringarna har skett i anslutning till våldsbejakande innehåll som förespråkar hat och kan utgöra hets mot folkgrupp, och även att de nu döda författarna påstås dela rörelsens åsikter.
Klassikerskyddet prövat
Akademien vände sig därför till Patent- och marknadsdomstolen och krävde att Nordiska motståndsrörelsen och Nordfront ska förbjudas att använda utdrag ur vissa diktverk av Esaias Tegnér, Viktor Rydberg och Verner von Heidenstam samt utdrag ur "Hávamál".
Akademien anser att publiceringarna strider mot "den andliga odlingens intressen".
Det finns ett klassikerskydd, men enligt domstolen finns inte något som talar för att skyddet är avsett att omfatta situationen att ett verk återges i ett oförändrat skick men i ett sammanhang som framstår som stötande.
Mot Tegnérs anda
Nordiska motståndsrörelsen, NMR, är en högerextrem, militant nazistisk organisation och att Tegnér används av den sortens aktörer uppskattas inte i Värmländska Tegnérsällskapet.
– Jag blir väldigt illa berörd när hans verk används på det sättet. Det var inte hans avsikt att de skulle tolkas så. Det är hemskt om folk får för sig att de dikterna handlar om sånt, säger Sonja Söderqvist, styrelseledamot i sällskapet.
Hon har läst det mesta av Tegnér och understryker att om man ser till hela författarskapet, blir hans värderingar tydliga. Bland annat skrev han en kritisk dikt om hur slavar plågades i sockerindustrin.
– De skulle sätta sig och läsa hans brev och allt. Då skulle de eventuellt kunna förstå, säger hon.
”Gör mig olycklig”
Författaren Eva-Gunilla Ribbing, som är hedersledamot i sällskapet, är inne på samma linje.
– De plockar bara ut något, som de tycker passar dem.
Om domen står sig kan NMR fortsätta använda Tegnér och de andra poeterna som hittills.
– Det gör mig olycklig, säger Eva-Gunilla Ribbing.
”Det var ett trauma”
Båda påminner också om att Tegnérs Svea är ett verk som skrevs i en speciell tid.
– Han skrev det när Sverige just förlorat Finland. Det var en stor del av Sverige som försvann och det var ett trauma. Svea är en vidräkning med hur Sverige betedde sig. Det är patriotiskt, men inte rasistiskt, säger Sonja Söderqvist.
– Han tog väldigt illa vid sig när vi förlorade Finland och tog det nästan personligt, säger Eva-Gunilla Ribbing.
Kan få efterföljare
Catarina Ekdahl, jurist på Patent- och registreringsverket, tror att domen kommer att öppna för mer kontroversiella användningar av klassiska verk.
– Det är inte osannolikt att det kommer att inträffa så länge de används i original, för det är det som sägs i domen. Sedan kan vi också säga att skulle vi komma in på andra konstarter skulle ett nytt fall behöva prövas på nytt, för det här tar sikte på just det här sammanhanget, säger hon.
Inte självklart
Men Anders Kylhammar, Svenska Akademiens juridiska ombud, tycker inte att domen självklart gör det fritt fram att använda klassiska diktverk så som Nordfront gjort.
– Det är svårt att säga, tycker jag. Varje domstolsprövning sker utifrån fakta i målet, men att det är fritt fram att göra hur som helst med litterära texter tycker jag inte att man kan tolka domen som, säger Anders Kylhammar.
Domen kom i torsdags och Akademien har inte tagit ställning till om man ska överklaga. Enligt domen ska Akademien ersätta både Nordfront och NMR för rättegångskostnader på 690 000 respektive 800 000 kronor.