Karlstads kommun har åkt på en storförlust i Muminfrågan.
Nu krävs en överklagan och ändrad dom i Kammarrätten för att det ska bli någon Muminpark.
Kommunens beräkningar på vinsterna med en Muminpark får underkänt av Förvaltningsrätten, som därmed upphäver kommunfullmäktiges avtal med Muminvärlden.
– Kostnaderna för parken måste stå i proportion till nyttan för kommuninvånarna, säger rättens ordförande Johan Montelius.
I mark- och miljödomstolen pågår ett parallellt ärende om den överklagade detaljplanen på Skutberget, men i Förvaltningsrätten är det avtalet mellan kommunen och det finländska företaget Muminvärlden som har prövats mot kommunallagen.
Förvaltningsrätten upphäver avtalet om MuminparkJa- och nej-sidornas bästa argument för och emot en Muminpark på SkutbergetHöga kostnader
Enligt kommunens beräkningar kommer det att kosta kommunen 42 miljoner kronor att anlägga ny badstrand, flytta motionsspår, båtramp, grillplatser med mera, som kompensation till Karlstadsborna för området som man förlorar, genom att det hamnar inom den planerade Muminparken.
Med kostnader för cykelväg, p-platser, vatten och avlopp, ombyggd korsning för busshållplats med mera uppgår kommunens totala nota för Muminparken till 73,5 miljoner kronor.
Ska få tillbaka
Minst 57,5 miljoner kronor räknar kommunen med att få tillbaka genom tomträttsavgälden, ”hyran”, som Muminvärlden skulle betala till kommunen. Resterande 16 miljoner skulle finansieras genom särskilda avtal för parkeringen och för vatten och avlopp, enligt kommunens beräkningar.
Förvaltningsrätten har nu underkänt kommunens avtal på två grunder. Enligt förvaltningsrätten anses beslutet om temaparken inte röra en kommunal angelägenhet och det strider dessutom mot bestämmelserna om stöd till enskild näringsidkare. Beslutet har därför upphävts.
Bristande underlag
Johan Montelius förklarar att en park av det här slaget skulle kunna klassas som ett allmänintresse, men då ska kommuninvånarna vinna så mycket på att parken byggs så att det uppväger kommunens kostnader. Och för att rätten ska kunna avgöra det så måste det finnas beräkningar som visar det. Det är där det brister för kommunen, enligt rätten.
En central punkt där kommunen inte har presterat tillräckligt med underlag är det beräknade antalet besökare.
– Man har hänvisat till en rapport från Handelns utredningsinstitut och haft två scenarier, ett där det kommer 200 000 besökare per år och ett där det kommer 300 000, säger Johan Montelius.
– Men som vi har tolkat det var inte syftet med den rapporten att undersöka antalet besökare, så man kan inte dra några slutsatser kring besökarantalet utifrån den. Man har mer sagt ”om det kommer 200 000” och ”om det kommer 300 000 ” - man har inte visat vilka de besökarna kan tänkas vara eller var de ska komma ifrån.
Osäkerhetsfaktorer
Enligt Johan Montelius kännetecknas ärendet av att det är många osäkerhetsfaktorer i kommunens underlag. En annan viktig osäkerhetsfaktor handlar om kommunens intäkter för marken. Där efterlyser rätten bland annat mer underlag för hur kommunen har värderat marken, vilket har betydelse för tomträttsavgälden.
– Företaget har i och med avtalet fått en ekonomisk fördel som det inte skulle ha fått under normala marknadsmässiga förhållanden och därigenom ett individuellt inriktat stöd som inte är tillåtet, säger Johan Montelius.
Rätten var inte enig. En ledamot menar att kommunen hade rätt att ingå avtalet med Muminvärlden.
NWT har försökt nå Muminvärldens vd Tomi Lohikoski, men utan framgång.