Konstnären Anneli Pihlgren lever med markkontakt i sin konst. När andra blickar bort mot horisonten, riktar hon blicken rakt ner.
– När jag väljer motiv är det här och nu, rakt ner, inget krångel. Man är i ögonblicket, säger hon.
”Här :: nu” heter Anneli Pihlgrens utställning som öppnar på Konstfrämjandet på Herrhagen i Karlstad på långfredagen.
– Det är här och nu vi lever och det är det som är det viktiga. När man gör en målerisk akt är man också i ögonblicket hela tiden, säger hon.
På vernissagekortet finns en bild med ett finger som pekar ned mot rubriken här och nu. Den fingervisningen kan behövas i en tid då många oroar sig både för framtiden och det som skett förut.
Med sina bilder fångar Anneli Pihlgren nuet:
”Måleriet sker exakt i den punkt där det förflutna och det framtida möts – i nuet” beskriver hon det.
Rakt neråt
Utställningen ingår i konstsatsningen Skogen mellan oss och platserna Anneli Pihlgren fångar finns i skogen. Det blir dock inga målningar av böljande skogshöjder eller tallkronor mot horisonter.
– Jag har inga horisonter på mina bilder, säger hon.
Hon riktar blicken åt ett annat håll; mer präglat av här och nu:
– Jag har iakttagit mark, delar av marken, rakt ner, och målat av den. Det blir som en vetenskaplig metod, fast jag hittar på själv, berättar hon.
Mini-skulpturer
En del av det hon upptäcker på sina exkursioner får följa med hem till ateljén.
– Från varje plats har jag tagit med ett preparat som jag jobbar vidare med i närstudier. Mestadels är det växtdelar, det kan också vara stora kolbitar eller bös bara. Det är mycket bös! säger hon.
Närstudierna blir akvareller eller teckningar och ofta tar hon det hela ytterligare ett steg och skapar även pyttesmå skulpturer, med utgångspunkt från det hon tagit med sig hem från skogen.
– Det är pyttigt! Jag jobbar med pincett, det blir mindre och mindre grejer, säger hon.
I sitt skapande har hon besökt naturområden kring hemstaden Göteborg, men också i Småland och Värmland, där hon varit hos vänner i Långserud.
– Tidigare har jag varit i Norge och Danmark också, berättar hon.
”Lätt att glömma det viktiga”
Genom att rikta blicken nedåt, lyfter hon fram något annat än det en mer traditionell skogsbild gör.
– Luft är lätt att se, och att ett landskap är vackert. Själva jorden är mycket viktigare men den glöms lätt bort. Även det som är så viktigt kan ändå glömmas, säger hon.
Även om hon jobbar med här och nu som motiv och metod, tar hon sig an nutidens svåra frågor om miljöförstöring och dess effekter för framtiden. I sin konst ägnar hon sig åt antropocen, ett begrepp som myntades av Nobelpristagaren Paul Crutzen, som en beskrivning av tidsåldern då människan påverkat sin omvärld, från industriella revolutionen, sent 1700-tal, till nutiden.
– Vi förändrar ju naturen, säger Anneli Pihlgren. Antropocen handlar också om avlagringarna på jordens skal. Det är skalet jag gräver ner mig i.