Arbetsmiljöbrister på hemmakontoren

Debatt
PUBLICERAD:
När medarbetarna flyttar sina arbetsplatser till köksbordet lämnas proffstekniken för videokonferenser kvar på kontoret trots att behovet av digitala möten ökar, skriver Paul Clark.
Foto: Ronja Nyström/Four PR
Snabbt bredband har vi, men dålig ljud- och bildkvalitet är nu mer än någonsin ett verkligt problem för arbetsmiljön, skriver Paul Clark.

När vi närmar oss årsdagen av distansarbetesrekommendationen kan vi konstatera att arbetet inte längre är en plats, utan något vi gör – på kontoret, hemifrån eller på resande fot. Distansarbete är här för att stanna, men med det kommer också bortglömda arbetsmiljöbrister på hemmakontoren. Det är dags att Värmlands läns hemmaarbetare ställer krav på sin arbetsmiljö för att få tillgång till den professionella och personliga utrustning de förtjänar.

Den 16 mars 2020 kom de första uppmaningarna från Folkhälsomyndigheten att jobba hemifrån, vilket gör att vi nu ”firar” ett helt år av distansarbete och det berör nu en stor andel förvärvsarbetande, i Värmlandsregionen såväl som resten av landet. Under januari arbetade 89 procent av de anställda på Konsumentverket, med huvudkontor i Karlstad, hemifrån. Den snabba omställningen möjliggjordes av flexibilitet och ”man tager vad man haver” men till vilken hälso- och arbetsmiljökostnad för hemmaarbetaren?

När medarbetarna flyttar sina arbetsplatser till köksbordet lämnas proffstekniken för videokonferenser kvar på kontoret trots att behovet av digitala möten ökar. Snabbt bredband har vi, men dålig ljud- och bildkvalitet är nu mer än någonsin ett verkligt problem för arbetsmiljön.

För även om bristerna också bidrar till fördröjningar, missuppfattningar och fel som leder till minskad produktivitet, så är det än viktigare hur de påverkar vår hälsa och vårt mående. När ljud- och bildkvaliteten brister krävs mer koncentration och en högre ansträngning av hjärnan för att höra, tyda och skapa mening av det som sägs, och det bidrar till både trötthet, utmattning och stress.

När allt fler nu planerar för fortsatt distansarbete även efter pandemin – enligt World Economic Forum planerar 83 procent av organisationerna globalt att arbeta mer på distans än före pandemin, och i siffror från IDC och oss på Poly ökar andelen nordiska företag som erbjuder distansarbete från 25 till 32 procent efter pandemin – kan vi bara slå fast: Distanssamarbetstekniken har blivit en arbetsmiljöfråga.

Det ökande distansarbetet har suddat ut gränsen mellan proffsanvändare och konsumenter och skapat en ny sorts användare: prosumenten. Därför måste HR-avdelningarna i Värmlands län kroka arm med IT för att rädda medarbetarnas arbetsmiljö och välmående.

Oavsett om det är små konferenswebbkameror, videobarer eller en komplett bildskärm med kamera, riktade mikrofoner, högtalare och inbyggd belysning är prosumentens krav desamma: hög ljud- och bildkvalitet anpassat för samtal, enkla att installera och kunna hanteras och felsökas av IT-avdelningen. De här produkterna – lättimplementerade och tillgängliga – har redan börjat lanseras på marknaden, och vi kommer se många fler lanseras de kommande åren.

Du som medarbetare har rätt att förvänta dig att arbetsgivaren ger dig verktyg som gör att du blir mer produktiv och har mer energi kvar när arbetsdagen är slut, så ställ krav på det. Du som medarbetare är värd en bra arbetsmiljö – även hemifrån!

Paul Clark

Europachef på teknik- och kommunikationsföretaget Poly

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.