Replik: Inte vårt uppdrag att stödja tidningar

Debatt
PUBLICERAD:
På grund av fallande brevvolymer är det dock inte längre ekonomiskt eller miljömässigt försvarbart att fortsätta att passera allt fler postlådor utan brev att dela ut, skriver Leif Augustsson.
Foto: Mimmi Törnberg
Naturligtvis måste även Dalslänningen spara pengar och jag förstår också varför man gärna ser att Postnord tar hand om distributionen i de dyrare delarna av tidningens täckningsområde, skriver Leif Augustsson.

Svar till Thomas Wallin och Victoria Svanberg (NWT 11/3).

Den 1 februari i år införde Postnord den nya utdelningsmodellen i Skåne med omnejd, vilket innebär att man som mottagare får post, reklam och tidningar varannan vardag, medan e-handlade försändelser och expressbrev delas ut varje vardag även i fortsättningen. Den här förändringen är en anpassning till hushållens och företagens nya behov.

Sedan millennieskiftet har mer än hälften av alla brevvolymer övergått till främst digitala alternativ. Mer än hälften av intäkterna har alltså försvunnit, samtidigt som kostnader, som i stor utsträckning är fasta, består. Postnord har inte fått en krona i stöd till den samhällsomfattande posttjänsten i Sverige.

Det är portot som ensamt har finansierat vår finmaskiga infrastruktur från Ystad till Treriksröset. Inom kort kommer vi bara ha brev att dela ut till ungefär vartannat hushåll. Att gå förbi varannan postlåda utan brev att dela ut är inte särskilt rationellt, varken ekonomiskt eller miljömässigt.

Skribenterna Thomas Wallin och Victoria Svanberg skriver att strax under hälften av Dalslänningens prenumeranter kommer att påverkas av den här förändringen, något vi naturligtvis beklagar. Över hela landet har tidningshus dragit tillbaka sin egen distribution där det är dyrt, för att överlämna denna till Postnord, medan prenumeranter som är boende i tätort i regel får sin tidning till morgonkaffet.

Att hälften av Dalslänningens prenumeranter påverkas av den här nya utdelningsmodellen är alltså en följd av beslut som tidningen själv har fattat. Naturligtvis måste även Dalslänningen spara pengar och jag förstår också varför man gärna ser att Postnord tar hand om distributionen i de dyrare delarna av tidningens täckningsområde. Men jag måste nog säga att kritiken mot Postnord när även vi måste spara pengar, skorrar lite falskt.

De dagstidningar som nu är under diskussion går inte i de postala flödena och har historiskt aldrig varit en del av den samhällsomfattande posttjänsten. Det har varit en tjänst som vi har kunnat tillhandahålla eftersom brevbärarna ändå har gått förbi alla postlådor. På grund av fallande brevvolymer är det dock inte längre ekonomiskt eller miljömässigt försvarbart att fortsätta att passera allt fler postlådor utan brev att dela ut.

Vi hoppas att Myndigheten för press, radio och tv, som har fått regeringens uppdrag titta på distribution av nyhetstidningar i hela landet, kan hitta mer kostnadseffektiva lösningar. I väntan på myndighetens svar har Postnord tagit fram en lösning för dagstidningar som vill kunna nå sina prenumeranter på daglig basis, men intresset har tyvärr varit svalt.

Postnord har i uppdrag att se till att alla i Sverige kan ta emot och skicka brev och paket, oavsett var de bor. Vi är stolta över det uppdraget och kommer att göra de förändringar som krävs för att fortsätta ge en bra postservice i hela landet. Att fungera som ett indirekt distributionsstöd till dagstidningar ingår dock inte i det uppdraget.

Leif Augustsson

Distributionsområdeschef, Postnord

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.