Joel Christoffersson är yngst och hans team störst och bäst i rallycrossvärlden.
Drivkraften är passion.
– Jag gör det jag älskar, säger 31-åringen från Kil.
Joel Christoffersson har nyligen slagit sig ihop med rallycrossvärldsmästaren och dubble DTM-vinnaren Mattias Ekström. JC Raceteknik i Kil och EKS i Avesta har bildat EKS JC, med Joel som teamchef.
Tävlingsdebuten var Ekströms rallycomeback i Arctic Rally Finland för två veckor sedan som efter en del problem slutade med femteplats i WRC3 i en av teamets Skoda R5.
– Vi är jättenöjda med resultatet när Mattias väl fick upp farten, säger Christoffersson.
EKS JC laddar för elsatsning 2022. Den här säsongen ska de totalt tolv fossildrivna bilarna, åtta supercar-Audi i rallycross och tre Skoda och en Audi i rally, släppas lös i rally-SM, kanske något VM-rally, RallyX Nordic i rallycross, troligen nya USA-serien Nitro i rallycross och förstås EM och VM, som är huvudmålet.
– Vi vill ha flera ben att stå på.
JC Raceteknik, eller KYB som VM-teamet hette, med Ekström och Robin Larsson som förare vann rallycross-VM:s teammästerskap och tog silver i förarditot 2020.
– Målet nu är att även vinna förarmästerskapet.
Fyra supercar i VM
Det sammanslagna teamet växlar upp till förhoppningsvis sex Audi supercar.
– Drömmen är att ha fyra i VM och två i EM.
Då blir ni väl störst?
– Ja, jag har alltid siktat på att vara störst i rallycross.
Ingen dålig resa du gjort sedan du började med teamet?
– Nej, det är lite overkligt ibland. Känns som vi hållit på hur länge som helst, men egentligen är det bara sjunde året. Det är verkligen kul. Jag älskar det här och brinner för det till hundra procent.
Joel Christoffersson inledde motorbanan som gokartförare, men insåg snart att han var bättre på att skruva och började som 13-åring meka hos 14-faldige Europamästaren Kenneth Hansen, därifrån bar det ut i världen och han hjälpte globala stjärnor som Ken Block och Travis Pastrana.
JC Raceteknik startades 2010, men 2014 började Joel på allvar satsa på det egna teamet.
Omgivningen var först lite tveksam.
– Många hade inte respekt för mig när jag var så ung. Jag förstår att de undrade.
Han hade modet att nobba ett attraktivt erbjudande och i stället följa sitt hjärta.
– Mattias Ekström ringde 2013 och frågade om jag ville vara med på ett rallycrossprojekt. Jag höll på att måla väggar och göra i ordning en verkstad här i Kil och tackade nej.
Ångrar du dig?
– Nej, det gör jag inte, men några gånger var det jobbigt och jag tänkte varför jag inte tog chansen att vara med när han blev världsmästare. I slutändan är jag väldigt glad att jag sade nej till honom då.
Joel Christoffersson är fortfarande den yngste teamchefen i den internationella rallycrossen och trots det en av de mest framgångsrika. Exempelvis 2019 blev det guld i såväl EM som två klasser i RallyX Nordic, och silver i RX2.
Året innan återknöts kontakten med Mattias Ekström.
– Vi köpte två Audibilar av honom. Mattias fick väl bra förtroende för mig och vad JC har gjort och han körde en tävling för oss i Belgien 2019. När vi tog VM-guldet 2020 stärktes samarbetet ännu mer. Till slut kände vi att det är dumt att vi jobbar på två olika ställen.
Att få med Ekström betyder mycket i ambitionen att växa ännu mer.
– Han har bra kontakter och är ett bra namn att lägga upp på bordet när man ska förhandla.
Kör han i år också?
– Nej, han har så mycket att göra med sina projekt just nu. Visst hade det varit kul att ha honom tillbaka, men det blir inte i år i alla fall.
Har ni klart med förare?
– Jag kan inte berätta än, men det ser väldigt bra ut och vi kommer få klart ganska snart. Robin Larsson jobbar hårt och jag hoppas vi kan få fortsätta, vi har haft två bra år tillsammans.
Coronan gör säsongen osäker.
– Men det som känns skönt är att vi klarat av att göra det ett år redan.
Flyttat VM och USA
VM-premiären ska enligt kalendern vara i Belgien den 22–23 maj.
– Jag gissar att det blir framflyttat till början av juni. Jag tycker det är bra för då är chansen större att vi kan ha publik. Högsta önskan är att vi får ha publik i Höljes (första helgen i juli).
Det kan även bli Nitro rallycross i USA i höst.
– Vi har fått flera förfrågningar därifrån om att hyra ut bilar och vi kanske åker dit med en eller två. Det startar i slutet på september och går att kombinera med EM-bilarna i alla fall.
EKS JC har tillsammans med sydafrikanska tillverkaren Rally Technic tagit fram en Audi A1 Quattro rally 2, som bland annat platsar i WRC2 och WRC3. Emil Bergkvist är utvecklingsförare och ska dessutom köra några tävlingar.
– Vi körde med den på is i Finland och den ska testas på grus i vår. Planen är komma till start i SM. Först och främst har vi målet att fightas i toppen i nationella mästerskap, så vi kan bygga fler bilar och sälja eller hyra ut till en vettig peng.
Terrängrally är ett annat alternativ längre fram.
– Vi tittar på Dakar, som Mattias körde i år, det är ett intressant projekt.
Ska ha en elbil nästa år
Men det stora är elsatsningen 2022.
– Vi har bestämt att vi ska ha en elbil i teamet till nästa år. Det kan vara rally, rallycross eller Extreme E. Vi tittar på alla möjligheter. Vi kommer ha kvar några av våra gamla bilar och åka EM med.
Joel hjärta klappar starkast för rallycross och han försöker få med någon bilfabrik på tåget.
– Drömmen är en elbil i rallycross och om det är en Audi är det en stor dröm. Har vi inte en bilfabrikant kommer vi med en elbil på något annat sätt.
Hur jobbar ni med det?
– Just nu kontaktar vi partners, det krävs ganska hög ekonomi. Tekniken och utrustningen är väldigt dyr. Vi vill börja bygga en bil i höst så vi är redo.
Omsättningen sjönk från 25 till 20 miljoner senaste säsongen på grund av pandemin, men kommer av allt att döma stiga igen i år och ännu mer 2022.
– Vi jobbar hårt och det har varit tuffa tider, men nu vill vi lägga i en växel till. Vi har tre man i gång här och fyra i Avesta. Jag gissar att vi kommer vara tio–tolv heltidsanställda när säsongen drar i gång och 35–40 personer under tävlingarna.
Hur mycket jobbar du egentligen?
– Frågar du min fru jobbar jag för mycket. Jag är på verkstaden vid sju på morgonen och det är inte ofta jag är hemma före sju på kvällen. Telefonen ringer fram till nio varje kväll. Jag har försök lära mig stänga av vid sju.
Är du inte rädd att bli utbränd?
– Nej, jag gör ju det jag älskar och då tror jag inte man kan bli utbränd, det är min egen känsla i alla fall.
Sonen Lennon, tre år, kanske blir en framtida förare i teamet.
– Vill han köra ska jag hjälpa honom så mycket jag kan, men jag skulle inte bli ledsen om han sa att han tycker det är roligare att skruva. Han får gärna vara med och driva team och meka, det skulle vara jävligt kul.