Stor final lördag kväll.
Vid fyra tillfällen såg Lennart Åhs till så att Melodifestivalen hamnade i Karlstad. Han blev stans Mellogeneral.
– Det var en fantastiskt bra affär för Karlstad, ur alla aspekter. Inte minst sett till skatteintäkterna. Jag tycker absolut att stan ska söka Mellon varje år i fortsättningen. 2022 är det förhoppningsvis möjligt att ta in publik igen, säger han.
Lördag kväll håller Åhs tummarna för Värmland och Arvikas hopp i Mellofinalen, Dotter.
– Hennes låt är överlägset bäst, tycker jag.
Lennart Åhs mycket goda kontakter och relationer med eventmakarna Live Nation och Blixten & Co resulterade i att Karlstad och nya Löfbergs Arena fick Melodifestivalen första gången 2004. Och sedan ytterligare tre gånger, 2006, 2013 (andra chansen) och 2018.
Fantastisk musikstad
De två första gångerna var Lennart Åhs Färjestads arenachef i Löfbergs Arena. Vid de två andra tillfällena var det i hans egenskap som vd för Great Event of Karlstad.
– Efter tillkomsten av Löfbergs Arena skapade vi oss ett namn som duktiga leverantörer av musikarrangemang. Mitt uppdrag var att locka hit bra event. Karlstad gjorde sig ett namn som en fantastisk musikstad, inte minst när vi fick hit världsartister som Rod Stewart, Elton John, John Fogerty, Dolly Parton och Bob Dylan två gånger.
Men Åhs slår fast:
– För mig är faktiskt Mellon höjdpunkten på alla event vi hade i Löfbergs Arena! Det gav veckor med en fantastisk hype i Karlstad och vi lockade mellan och 15 000 och 18 000 till de tre föreställningarna varje gång.
Med på tåget
Förmågan att leverera fina musikevent öppnade dörren för Mellon i Karlstad.
– Vi visade att vi kunde och fick även med kommunen på tåget. Utan deras starka stöd hade det här aldrig varit möjligt. Kommunen insåg också vilken fantastiskt bra affär Mellon är för stan.
Sedan krävdes också att Färjestad drog sitt strå till stacken.
– Det gällde ju att kunna frigöra arenan från matcher en hel vecka. Lars Glennert, som var klubbdirektör då, drog alltid åt samma håll.
Även för FBK blev Mellon en mycket god affär.
– Det var magiska veckor men också fyllda av extremt mycket jobb från tidig morgon till natt. Det är en gigantisk apparat att bygga om en hockeyarena till musikarena och säkerhetsarrangemangen var enorma.
Full minneslåda
Åhs minneslåda är full.
– 2006 bidrog vi till att förändra upplägget för Mellon. Då kördes ett genrep med publik fredag kväll, sedan ytterligare ett utan publik lördag förmiddag före sändningen på kvällen. Vi undrade varför vi inte kunde köra med publik även lördag förmiddag. Arrangörerna tänkte om, och så har det blivit sedan dess.
2013 var Åhs och Karlstad tveksamt till att arrangera nya satsningen ”Andra chansen”.
– Det kändes som ett uppsamlingsheat, men till slut bestämde vi oss för att säga ja. Det slutade med att vi noterade ett publikrekord, 6000 åskådare - fler kunde vi inte ta in. Men det har faktiskt hänt att vi tvingats säga nej till Mellon, eftersom vi inte kunde få till det i FBK:s spelschema. Fast det är inte många städer, utöver Stockholm, Malmö och Göteborg, som arrangerat Mellon fyra gånger.
Slutvinnarna
Åhs gottar sig också åt att Karlstads arrangemang såg de blivande slutvinnarna 2013 och 2018.
– Ja, både Robin Stjernberg och Benjamin Ingrosso gick vidare från Karlstad och vann finalen. Det var kul.
Du har förstås massor av pikanta snaskigheter från efterfesterna?
– Haha. Nej, faktiskt inte. Jag var aldrig med på en enda efterfest.
Hur är det med ditt eget Mellointresse?
– Törs jag erkänna att den typen av musik inte är det jag lyssnar mest på. Men pratar vi om det som event går det inte att få mycket mer massmedial uppmärksamhet för Karlstad än när Mellon kommer hit.
Men du kommer väl att se finalen på tv ?
– Ja, jag ska hålla tummarna för Dotter. Hon har en väldigt stark låt. Den absolut bästa i finalfältet.
Lennart Åhs kan vara mycket nöjd med sina bidrag till att sätta Karlstad på musikkartan. Han lämnade sitt uppdrag och de stora eventen vid årsskiftet 2019-2020 för att gå i pension. Lasse Winnerbäck blev sista konserten innan viruset slog till.