Curse of the Dead Gods: Benhårt men förbannat kul

Publicerad:

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.

Hades var ett av förra årets stora utropstecken. Ett matigt, tajt och välskrivet actionspel med roguelite-struktur, där man blev lite starkare för varje spelrunda. Curse of the Dead Gods är ett liknande, isometriskt actionspel, som även det har slipats till ordentligt genom en längre tid i early access. Det innebär helt enkelt att spelare har kunnat ge feedback på spelet under tiden som det färdigställts. Långt ifrån alltid resulterar det förstås i ett mer polerat spel, men i fallet Curse of the Dead Gods har det onekligen gjort det.

Riktigt lika bra som konkurrenten Hades är nu inte Passtech Games finurliga lilla actionspel, men det står fint på egna ben. Som titeln antyder, så handlar mycket i spelet om förbannelser – både storymässigt och spelmekaniskt. För varje nytt rum du tar dig igenom i de dödliga templen du utforskar, så höjs din förbannelsemätare. Med jämna mellanrum åker du på olika förbannelser som kan göra så att du till exempel tar mer stryk i mörker, eller att det kostar hälsa att uppgradera dina vapen.

Det är ett intressant system, som gör att man hela tiden måste anpassa sig efter de nya förutsättningarna som förbannelserna innebär. Mycket av spelet kretsar kring att använda ljus och mörker till sin fördel, eller åtminstone undvika att de blir en nackdel. Förbannat utmanande är det, hur som helst, men sällan irriterande eller frustrerande. Kort sagt – ett av årets skarpare actionspel så här långt.

Artikeltaggar

RecensionSpel

Läs vidare