Hoppa till huvudinnehållet

Satsar miljardbelopp på att rusta Värmlandsbanan

Publicerad:
Sommaren 2022 ska Trafikverket byta räls och betongslipers på Värmlandsbanan mellan Kil och Kristinehamn. Då kommer tågen att ersättas med bussar.
Sommaren 2022 ska Trafikverket byta räls och betongslipers på Värmlandsbanan mellan Kil och Kristinehamn. Då kommer tågen att ersättas med bussar. Foto: Trafikverket

Nästa år inleds arbetet med att byta räls, slipers och växlar på Värmlandsbanan mellan Kil och Laxå.

Cirka 1 miljard beräknas projektet kosta och det ger en robustare järnväg med färre störningar.

Sommaren 2022 ersätts tågen med buss under perioder Kil-Kristinehamn.

Värmlandsbanan är Sveriges mest trafikerade enkelspåriga järnväg och alla tåg, där många är godståg, sliter hårt på spåren.

– Behovet att rusta upp Värmlandsbanan är därför stort. Vi har bland annat sprickbildningar i delar av rälsen, framför allt mellan Karlstad och Kristinehamn och även gamla betongslipers som behöver bytas ut mot nya.

– Det gör att vi har höga underhållskostnader och störningar i dagens tågtrafik, bland annat nedsatt hastighet på några sträckor, säger Trafikverkets projektledare Jörgen Olofsson.

Elva mil spår

I samband med det omfattande projektet går man igenom hela spårområdet och dess standard på de elva milen mellan Kil och Laxå och inspekterar skadorna, bland annat inspekterar man 86 broar. Förarbetena inför spårbytet inleddes redan 2019.

– Och nästa år påbörjas det jobbet. Då byts dagens räls ut mot helt ny skarvfri räls och samtidigt ersätter vi alla gamla betongslipers med nya.

Spårbytet inleds under juni och juli 2022 med sträckan Kristinehamn-Karlstad. Nästa etapp blir Karlstad-Kil där arbetena görs i augusti-september samma år. På båda sträckorna ersätts tågen med bussar.
Spårbytet inleds under juni och juli 2022 med sträckan Kristinehamn-Karlstad. Nästa etapp blir Karlstad-Kil där arbetena görs i augusti-september samma år. På båda sträckorna ersätts tågen med bussar. Foto: Trafikverket

– Första etappen är sträckan Kristinehamn-Karlstad och vi börjar längst österut. Bytet kommer ske under hela juni och nästan hela juli och tågen kommer då ersättas med bussar, säger Jörgen Olofsson.

Därefter, i september och oktober 2022, fortsätter man med avsnittet Karlstad-Kil och även då är det totalt tågstopp.

Tredje etappen 2023

– Mellan juni och augusti 2023 väntar den sista etappen, Kristinehamn-Laxå. Där ska även fem växlar bytas. Under 2024 återstår lite efterarbete, bland annat spårslipning längs hela banan.

– Vi försöker förlägga så mycket arbeten som möjligt till semesterperioderna för att störningarna ska bli så små som möjligt. Men spårarbetena kommer även att påverka bland annat bilister vid järnvägsövergångarna med kortare stopp.

Under spårarbetena kommer det i bland bli lite väntetider vid järnvägsövergångarna för trafikanterna.
Under spårarbetena kommer det i bland bli lite väntetider vid järnvägsövergångarna för trafikanterna. Foto: Trafikverket

När alla arbeten är klara väntar en mycket bättre rustad Värmlandsbana.

– Ja, den blir betydligt mer robust och det leder till förbättrad pålitlighet och punktlighet och uppgraderingarna ökar även säkerheten på banan, säger Jörgen Olofsson.

Artikeltaggar

Jörgen OlofssonTågtrafikTrafikTrafikverketVärmlands län

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.