Hoppa till huvudinnehållet

Esters trasa avslöjar dramatiskt konstnärsöde med trådar till Värmland

Publicerad:
Ester Henning (1887-1985) växte upp i en skomakarfamilj i Persberg och blev konstnär - men också mycket sjuk. I en ny, webbaserad utställning berättas hennes öde genom ett uttrycksfullt broderi, skapat på en skurtrasa.
Ester Henning (1887-1985) växte upp i en skomakarfamilj i Persberg och blev konstnär - men också mycket sjuk. I en ny, webbaserad utställning berättas hennes öde genom ett uttrycksfullt broderi, skapat på en skurtrasa. Foto: Allhems Svenskt konstnärslexikon, Hugo Andersson/Konstmuseet i Skövde

Flera svenska museer går samman i projektet Kvinnans sak, för att lyfta fram kvinnohistoria ur gömmorna.

Då visas smycken, sjalar och läkarväskor, men också en skurduk som berättar om ett kvinnoöde med trådar till Värmland.

En skurtrasa som försetts med ett sprakande broderi är ett av föremålen som visas upp i den webbaserade utställningen, som samlar bilder och berättelser kring föremål från flera olika museer.

Skurduken med det broderade svanparet finns på Konstmuseet i Skövde och den som förvandlade en trasa till konst var Ester Matilda Henning. Hon föddes 1887 i Yngshyttan utanför Filipstad, men skickades redan som 12-åring till Mora för att arbeta som barnflicka.

Ester vill bli konstnär, kommer in på en skola i Stockholm och blir också skulptör, men är fattig och sjuk. 1916 får hon ett psykiskt sammanbrott och hamnar på sjukhus. Hon skrivs ut, men ett par år senare blir hon inskriven på nytt och hon kommer att leva inom sinnessjukvården ända fram till sin död 1985. Det berättas i texten på utställningen Kvinnans sak.

Ester Henning blev omskriven för de uttrycksfulla skulpturer hon skapade som ung, men hennes liv kantades av sjukdom, som satte stora hinder för hennes konstnärskap.
Ester Henning blev omskriven för de uttrycksfulla skulpturer hon skapade som ung, men hennes liv kantades av sjukdom, som satte stora hinder för hennes konstnärskap. Foto: Lena Richardson

Stark berättelse

På Beckomberga är Ester Henning helt okontaktbar tills en kurator får idén att ge henne färger och broderigarn. Då händer det grejer. Ester tecknar och broderar och får bland annat vara med på en utställning i Göteborg.

”Broderiet med svanparet vittnar om den starka driften att uttrycka sig även under miserabla förhållanden. Det vackra broderiet krockar med det fattiga materialet och blir ett desto starkare vittnesbörd”, skriver Christina Törnqvist, samlingsansvarig på Konstmuseet i Skövde, som bidragit med föremålet och berättelsen till utställningen.

Christina Törnqvist framför en målning av Anna Sjödahl, som Skövde konstmuseum också har med på den digitala utställningen Kvinnans sak.
Christina Törnqvist framför en målning av Anna Sjödahl, som Skövde konstmuseum också har med på den digitala utställningen Kvinnans sak. Foto: Petra Lundgren

Hon ser fler berättelser via det udda föremålet.

”Ester Hennings samlade verk berättar om hur viktigt det är för en människa, även om hon är svårt sjuk, att få uttrycka sig på sina egna villkor. Att få teckna, måla och brodera gjorde i Hennings fall stor skillnad. Hennes öde är också en påminnelse om hur vår förståelse av psykisk sjukdom har förändrat de senaste hundra åren.”

Ester Henning målade med garn. Det här är en detaljbild ur ett av hennes verk, som visades på en utställning i Skövde för några år sedan.
Ester Henning målade med garn. Det här är en detaljbild ur ett av hennes verk, som visades på en utställning i Skövde för några år sedan.

”Kvinnans Sak” är en bred satsning av Stockholms Kvinnohistoriska, som dels består i den webbaserade utställningen, dels boken Kvinnosaker och dels en fysisk utställning för skolor och fritidsgårdar. Dessutom pågår en insamling av allmänhetens kvinnosaker.

Artikeltaggar

FilipstadHistoriaInternationella kvinnodagenJämställdhetKonstKonstnärKonstverkMänskligtSkövdeVärmlands län

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.