NWT ökar - plus 1400 under 2020

Åsikter
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Det är med glädje och stolthet jag kan berätta att ni blir allt fler som prenumererar på NWT, ett kvitto på att allt fler uppskattar vår journalistik.

40 900 är enligt mätföretaget TS vår nya officiella upplaga för 2020. Det är första gången på många år som upplagan (digitalt + print) ökar och ett trendbrott vi jobbat hårt för att uppnå.

40 900 är 1 400 fler än under 2019 och tillväxten ser vi digitalt.

Flest nya läsare köper Plus för att kunna läsa alla nyheter på nwt.se och i vår app. Många konsumerar e-tidningen och print utgör fortfarande en stabil grund.

Vi är ödmjuka och tacksamma, men tycker också att framgången är välförtjänt.

Vi jobbar målmedvetet för att hitta nyheterna som engagerar och för att presentera dessa på bästa sätt i våra olika kanaler.

På redaktionen följer vi noga hur vi lyckas. Timme för timme, minut för minut kan vi se vilka artiklar som läses av flest och vilka som läses längst i våra digitala kanaler. Vi ser vilka artiklar som lockar till köp och när vi pushar en nyhet ser vi direkt hur mycket trafiken på sajt och app ökar.

Statistiken ger oss stöd för hur vi prioriterar våra resurser. Det senaste året har vi lagt mycket kraft på att ha den bästa och mest heltäckande lokala bevakningen av pandemin. Många har vänt sig till oss som trovärdig och objektiv nyhetsförmedlare för att följa coronavirusets effekter och påverkan på samhället – och då upptäckt vad mycket vi har att erbjuda.

När det händer, då ska vi vara först ut med nyheten.

Lokala nyheter om moskébygget, sparkade kommunchefer och olyckan på E18 har sin givna plats i vårt nyhetsflöde. Precis som nyheterna om FBK:s nyförvärv, Lerins kommande tv-projekt med lärlingarna och de personliga intervjuerna med kända och okända värmlänningar.

Vi berättar och förklarar, granskar, informerar och underhåller.

Som för alla andra har pandemin påverkat verksamheten för oss på NWT. Huvudkontoret och centralredaktionen i Karlstad sjuder i normala fall av liv och rörelse, men sedan i mars 2020 är det ganska tomt. Många jobbar hemifrån och vi tar vårt ansvar för att hålla smittspridningen nere.

Responsen från er läsare och tillväxten av nya prenumeranter ge oss än mer kraft att fortsätta vässa vårt arbete. Världsmästare på värmländska nyheter som engagerar är vår interna slogan och någon annan målsättning än så kan vi inte ha.

Våra starka lokala ägare tror på den lokala journalistikens kraft och betydelse för demokratin.

Mina duktiga kollegor på alla avdelningar brinner för sina uppdrag och det krävs ett fungerande lagarbete för att driva utveckling. Tekniken ska fungera smidigt, marknadsföringen ska träffa rätt, försäljningen ska ge resultat, distributionen ska fungera i varje led och vi på redaktionen ska producera och förpacka ett innehåll som ni tycker är värt att betala för.

Jag garanterar att vi varje dag gör vårt bästa för att ni som redan prenumererar fortsätter att vara nöjda – och att ni som ännu inte gör det snart blir betalande läsare och kan ta del av all journalistik vi producerar.

Här hittar du våra erbjudanden!

Nyhetstips, frågor, beröm eller kritik. Skicka gärna ett mejl till undertecknad.

Kasper Norling, redaktionschef

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.