UF-mässan blev digital

Näringsliv
PUBLICERAD:
Den som följde den digitala UF-mässan kunde bland annat se när UF-elever pitchade sina spelidéer i projektet Make a game, ett samarbete mellan speljätten Embracer Group AB och Ung företagsamhet Värmland där spelstudion Mirage game studios coachar de spelintresserade UF-eleverna.
Innovativa affärsidéer, drivna ungdomar, ett engagerat näringsliv och en stor dos framtidstro. Det sammanfattar årets värmländska UF-mässa, som i år var digital.

”Aldrig har väl entreprenörskap varit viktigare än nu”. Med de orden klippte landshövding Georg Andrén banden till årets virtuella UF-mässa på torsdagen, och önskade de 1565 värmländska UF-företagarna lycka till med både försäljning och tävlande.

Mässdagen, som i år både var en virtuell mässa och en digital tävlingsdag för UF-företagarna, startade med en digital frukost där jurymedlemmar från det värmländska näringslivet slöt upp tillsammans med kommun- och förvaltningsledning, samt näringslivsutvecklare från hela länet.

Under mässdagen pågick även livesändningar på Ung företagsamhet Värmlands Facebooksida. Liveshopping i flera omgångar varvades med företagspitchar av UF-eleverna som driver sina spelidéer som affärsidéer i projektet Make a game. Projektet är ett samarbete mellan speljätten Embracer Group AB och Ung företagsamhet Värmland där spelstudion Mirage Game Studios coachar de spelintresserade UF-eleverna under läsåret.

Stor jury

De 60 representanterna från det värmländska näringslivet satt bänkade som jury framför skärmarna hela dagen och utsåg topp tre i nio olika tävlingskategorier. Vinnarna från varje tävlingskategori kvalificerar sig för SM i Ung företagsamhet som avgörs i maj, även det på en mässa som blir virtuell detta år med digitala tävlingar.

– I år håller vi lite på resultaten från dagens tävlingar. I vanliga fall har vi ju en pampig prisutdelning i stora Solasalen på Karlstad CCC som avslutning på mässdagen. I år kommer vi istället att åka runt på skolorna tillsammans med tävlingsvärdarna och filma överraskningsmomentet, säger Anna Forsberg, regionchef på Ung företagsamhet Värmland.

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.