Turismen har tappat 5 miljarder i Värmland

Näringsliv | Coronaviruset
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Campingar tillhör förlorarna under pandemin.
Foto: Claudio Bresciani / TT
Hotell, campingar, restauranger och övriga turismnäringen i Värmland blöder kraftigt under coronapandemin. Intäkterna från turismen i länet minskade med nästan 5 miljarder kronor under perioden mars-december jämfört med samma månader ett år tidigare. Det visar beräkningar som Visita sammanställt.

Beräkningarna som besöksnäringens branschorganisation Visita gjort utifrån data från Tillväxtverket och SCB visar att intäktsraset motsvarar en halvering av intäkterna på bara ett år.

– Det är ett ras vi aldrig tidigare sett som slår oerhört hårt mot jobb och företag i Värmland. Men krisen fortsätter och risken är att ännu fler jobb försvinner om inte regeringens utlovade stöd betalas ut direkt, säger Jonas Siljhammar, vd Visita i ett pressmeddelande.

Största tappet gäller de utländska turisterna där intäkterna minskade med nästan 85 procent eller över 3,5 miljarder.

Men även svenskarna minskade sitt turistande i Värmland jämfört med ett år tidigare.

– Restriktionerna har en enorm påverkan även på den inhemska turismen och för att rädda jobb inför den kommande våren och sommaren är det avgörande att nuvarande restriktioner lättas så snart smittläget tillåter, säger Jonas Siljhammar.

Många sliter

Visit Värmlands vd Mia Landin sa i en NWT-intervju nyligen att besöksnäringen i Värmland är hårt ansatt med stora permitteringar och många som sliter hårt. Att Värmland historiskt har tagit emot många internationella gäster har gjort att länet drabbas hårt under pandemin, berättade hon. Till NWT sa hon då:

– Många företag har ställt om jättebra men mycket behöver fortfarande falla på plats.

Hon vill dock inte ge upp hoppet.

– Just nu är vi inne i vintersäsongen och där är det full rulle. Den här fina vintern gör att många vill ut, det finns goda förutsättningar men pandemin har lett till att förfrågningar måste begränsas så nu blickar vi framåt mot en sommarsäsong som vi tror kan bli väldigt bra, sa hon då.

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.