Karlstad behöver inte fler koncernskolor som dränerar de kommunala förskolorna och skolorna på resurser och på mindre resurskrävande elever, skriver Pontus Larson.
Karlstad växer och det behöver byggas fler förskolor och skolor för att alla barn och elever ska få plats. När nu bostadsområde efter bostadsområde planeras vill Lärarförbundet i Karlstad påminna politikerna om vikten av att organisera förskolor och skolor så att så mycket resurser som möjligt kan användas för att anställa lärare.
Vi ser hur politiker i andra kommuner väljer att lämna över ansvaret för att driva förskolor och skolor till vinstdrivande koncerner. Den här politiken skapar nedskärningar i kommunala förskolor och skolor, minskad lärartäthet och en förskole- och skolorganisation som inte styr resurser till de barn och elever som behöver mest hjälp.
Allt fler skolkoncerner etablerar sig på den världsunika svenska skolmarknaden. Till skillnad från idéburna skolor drivs skolkoncernernas ägare inte främst av pedagogiska visioner utan av aktiebolagslagens krav att maximera bolagens lönsamhet.
Så skriver du en debattartikelSkolpengssystemet gör att det som mest av allt påverkar skolkoncernernas möjlighet att göra vinst är hur resurskrävande elever de har. Det vi vet är att föräldrars utbildningsbakgrund och andel nyinvandrade elever är det som mest av allt påverkar hur mycket resurser en skola behöver.
Eleverna på Internationella Engelska Skolan i Karlstad har enligt Skolverkets statistik högst utbildade föräldrar av högstadieskolorna i kommunen och inte en enda nyinvandrad elev. Även Nordic International School har betydligt högre andel välutbildade föräldrar än de kommunala skolorna. Det här skapar en skolsegregation som gör att den redan problematiska bostadssegregationen förvärras.
Karlstad behöver inte fler koncernskolor som dränerar de kommunala förskolorna och skolorna på resurser och på mindre resurskrävande elever. Det Karlstad behöver när kommunen växer och nya skolor och förskolor måste byggas är ansvarsfullt hanterande av förskolans och skolans medel där varje krona avsedd för utbildning används för att öka lärartätheten.
Pontus Larson
Ordförande, Lärarförbundet i Karlstad