Karlstadsduon: "Kjell är inte business, Kjell ÄR musik"

Publicerad:
Karlstadsduon Standfast fick en stor hit med singeln ”Carcrashes” som de gjorde i samarbete med Kjell Andersson. Foto: Staffan Löwstedt/TT/NWT Arkiv

Karlstadsduon Standfast rönte stora framgångar i början av 00-talet med låten "Carcrashes" och det självbetitlade debutalbumet. De toppade radiolistorna i bland annat Italien, Spanien, Holland, Tyskland och Belgien och turnerade i Asien.

De arbetade tillsammans med Kjell Anderson och beskriver ett gott, men inte friktionsfritt samarbete.

– Jag och Patrick turnerade med Dilba efter hennes genombrott, berättar Suzanne Standfast.

– När Dilba hörde den musik som jag och Patrick gjorde tipsade hon om Kjell. "Skicka till honom, han kommer att gilla det!".

Suzanne skickade en kassett med några enkelt inspelade låtar.

– Två dagar senare ringer någon med mullrande röst och det var Kjell. Han hade gått igång på en av våra mer poppiga låtar, en låt som var väldigt Beatles-influerad.

1998 inleder de ett samarbete.

– Kjell är en intagande person. Han har enorm integritet och trovärdighet och är väldigt noga med vad han säger. Musikbranschen var väldigt flashig och Kjell var helt fristående från allt det.

Suzanne tror det var det avskalade, de enkla melodierna som Kjell Andersson fastade för i deras musik.

– Vår melankoli tror jag tilltalade honom, det var ingen glättig musik, tillägger Patrick Standfast.

– Vi hade en svärta han kunde relatera till.

Standfast vid tidpunkten för det andra albumet "Beneath & Beyond" 2007.
Standfast vid tidpunkten för det andra albumet "Beneath & Beyond" 2007. Foto: Carl Edlom

Nyfiken på det nya

Under arbetet med albumet är Kjell Andersson väldigt närvarande, Suzanne beskriver samarbetet som gott men inte friktionsfritt. Andersson har rollen som A&R och är med i alla diskussioner kring val av producent, musiker, studior och paketering.

– Musikbranschen förändrades mycket under de här åren och vi upplevde att Kjell var väldigt nyfiken på det nya. Vi gick en slags balansgång mellan det avskalade, melankoliska och ambitionen att musiken skulle låta modern.

Både Suzanne och Patrick – som är ett par även utanför musiken – upplevde ofta en ytlighet i branschen. Många som de stötte på, oavsett om det var i Sverige eller utomlands, hade egentligen ingen vidare koll utan tyckte mest en massa saker, utan att ha belägg för det.

– Mitt i allt det där kändes Kjell som ett under av stabilitet. Han hade en riktning både estetiskt och musikaliskt.

Suzanne utvecklar:

– Det var galna pengar i omlopp. Videon till "Carcrashes" kostade mer än albuminspelningen. 850 000 kronor spenderades på en video! Vi gjorde totalt tre till det albumet. Mitt i all den här cirkusen var det med Kjell jag kände mig trygg. Kjell är inte business, Kjell ÄR musik. Samtidigt var han ingen enkel person, det var alltid han som avgjorde stämningen i ett rum till exempel. Det kunde vara väldigt provocerande. Många var säkert rädda för honom. Han kunde vara skoningslös i sina åsikter.

Dilba åter aktuell: "Skapa musik lika självklart som att äta och andas"

Andersson och Scocco

Några av de starkaste minnena för Suzanne och Patrick rör Kjell Anderssons humor.

– Att sitta bredvid Kjell och Mauro Scocco en kväll på stan var fruktansvärt underhållande. När de två kom igång över bordet, Mauro med sin spetsfyndighet och Kjell med sin underfundighet, det var väldigt roligt! Det regnade anekdoter, berättar Suzanne.

– Men det var inte bara gamla war stories, det var också kommentarer kring samtiden, aktuella händelser. Båda hade fingertoppskänsla för nuet. Nyfikenhet var signifikant för Kjell. Och vilket track record han har! Det går inte att överskatta den betydelse han har haft för svensk musik.

Snabbt stora i Asien

Standfasts debut släpps 2001 i ett 30-tal länder.

– Vi blev snabbt stora i Asien och Europa och reste konstant under det första halvåret efter att plattan släpptes. Sedan kom 11-septemberattackerna och allt stannade av. Det kom av sig. Då började vi skriva för en andra skiva.

Patrick:

– 2002 droppade EMI väldigt många akter på order från huvudkontoret i London. Kjell ringde upp oss och sa att vi kunde fortsätta samarbeta, fast inofficiellt. Vi träffades och bollade idéer, men till slut valde vi att släppa det andra albumet på egen hand.

Såriga relationer och monumentala album

Kjell Andersson tipsar duon om producenten Christoffer Lundquist som nyligen arbetat med Per Gessle och Sven-Ingvars.

– Vi spelade in vår andra platta med honom samtidigt som musikbranschen hamnade i ett konstigt läge, det här var innan Spotify. Vi fick barn nummer två av tre och kände att det var dags för något annat. Det gick inte att leva på musik utan att konstant vara på turné. Det funkar dåligt när man bildar familj. Vi var rätt mätta på hela businessen då.

Artikeltaggar

ItalienMusikNöje/KulturPatrick StandfastPop

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare