Med ett starkt driv ser Sofia Svahn, 38, till att det hon vill ska hända också händer. Med siktet inställt på Löfbergs har hon i dag ansvar för frågor som rör hållbarhet, inkludering, mångfald och kommunikation.
– Det är så rätt som det kan bli, säger hon.
Hennes mamma jobbade som specialpedagog och gjorde utredningar inom skolan, stöttade lärare och hjälpte barn som hade svårt för att läsa och räkna. Pappan har arbetat internationellt för FN och var med och startade upp handlingsprogrammet Agenda 21 för miljö, rättvisa och hållbar utveckling.
– De har olika fokus, men båda har jobbat värderingsdrivet och det har nog präglat mig mycket. Det handlar om att bidra, göra något bra, ha ett syfte och vara med och påverka. Där har jag nog fått mina drivkrafter, säger Sofia Svahn.
I hemmet i Karlstad pratades det mycket om etik och miljö och hon växte snabbt in i ett kritiskt förhållningssätt.
– Under skolåren var jag nog aldrig helt nöjd. Det kan alltid bli bättre. Jag var först inne på att bli psykolog eller jobba med fattigdomsbekämpning. Människor och rättvisa har alltid varit ett intresse, säger hon.
”Jäkla drivkraft”
Efter att ha utbildat sig inom internationell ekonomi tog Sofia Svahn steget in i den privata affärssektorn. Och genom näringslivskarriären har hon behållit en inriktning mot samhällsviktiga frågor.
– Jag har aldrig haft några mål kring var jag ska vara om fem, tio år. Men jag har en jäkla drivkraft och har ändå tagit mig dit jag vill.
Ett exempel på det är när hon som 24-åring avslutade en praktikperiod på den svenska ambassaden i Chile och ville läsa vidare en termin utomlands. För att det skulle bli möjligt styrde hon upp ett utbytesavtal mellan Handelshögskolan i Umeå och skolan hon siktat in sig på i Costa Rica.
– När det är något jag vill göra så ser jag till att det blir gjort. Och den ena pusselbiten har lett till den andra. Där jag är professionellt just nu är så rätt det bara kan bli, säger hon.
Målmedveten
Rollen som Chief People & Culture Officer på Löfbergs skapades specifikt för henne. Där ansvarar hon i dag för hållbarhets-, HR- och kommunikationsavdelningarna.
– Det är områden jag hela tiden rört mig inom under olika delar av min karriär. Det är klart det är det här jag ska jobba med.
Att hon skulle hamna på just Löfbergs var ett av hennes mål när hon och familjen 2015 vände hem till Värmland efter många år i Stockholm.
– Min man är från Mora och han fick jobb här först. Jag sa upp mig från ett bra jobb och pinpointade kontakter som jag ville bygga nätverk med. Jag var målmedveten och fick snabbt jobb som rekryteringskonsult. Det var spännande, men inte helt rätt för mig. Jag hade ju bestämt mig för Löfbergs, säger Sofia Svahn.
Fyra månader efter flytten var målet uppfyllt. Då började hon som kommunikationsansvarig hos den värmländska kaffejätten.
– Löfbergs är ett starkt varumärke. De är internationella, gör spännande produkter, är bra på hållbarhet och är ett familjeföretag med en långsiktighet och fantastiska värderingar.
”Häftig näringslivsmogul”
Hon hade tidigare jobbat på Axel Johnson och hade goda erfarenheter från det familjeföretaget, där Antonia Ax:son Johnson länge var styrelseordförande.
– Det var fantastiskt inspirerande att jobba så nära en så häftig näringslivsmogul. Hon har en otrolig pondus, är varm, mänsklig och har sunda värderingar. Jag hade även nöjet att arbeta nära hennes dotter Caroline Berg som är styrelseordförande där i dag. De är båda duktiga på att göra affärer, se möjligheter och driva förändring. Och jag kan känna igen mycket av det i Löfbergs, säger Sofia Svahn.
Vad är viktigt för dig när du väljer arbete och arbetsgivare?
– Att jag kan identifiera mig med värderingarna som företaget står för. Att det är en verksamhet som är i framkant, driver på och förändras. Att det är en modern arbetsgivare med ett modernt ledarskap. Att man har en sund syn på människor och ser deras möjligheter. För mig är det även viktigt att kunna påverka och att det finns flexibilitet i arbetet. Det är mycket därför jag trivs i familjeföretag. Det är snabbare till beslut.
Stor variation
I den nuvarande rollen handlar det mycket om att samordna och driva på agendan, förändring och riktningen framåt i frågor som rör hållbarhet, HR och kommunikation.
– Vad behöver vi för ledare i framtiden? Vad är nästa generations ledarutvecklingsprogram? Hur jobbar vi med FN:s globala mål? Hur använder vi möjligheterna med det nya rosteriet i ett kundperspektiv? Det är väldigt skiftande, säger Sofia Svahn.
Det blir även mycket fokus på styrning och ledning då hon har medarbetare under sig.
– Vissa dagar är mer operativa och andra mer strategiska. Just nu förbereder jag en dragning för styrelsen, säger hon.
Relationsfokus
En stor del av arbetet handlar om kultur. Och enligt Sofia Svahn är Löfbergs just nu inne i ett spännande skifte.
– Kulturen på Löfbergs är väldigt relationsfokuserad. Många har jobbat i Karlstad länge, vilket var påtagligt när jag började. Det finns en Löfbergs-anda. Nu jobbar vi mer över landsgränser och ska få med oss alla styrkor i familjeföretaget – det humanistiska, relationsdrivna och Karlstadorienterade och bygga på det och bli en mer internationell grupp.
Företaget ska bli mer marknadsorienterade och sätta slutkonsumenten först. Det handlar mycket om att vara relevanta för att attrahera framtidens arbetskraft och konsumenter.
– Och det handlar om meningsfullhet, inkludering och om att ta nästa steg i jämställdhetsarbetet. Vi ska bygga en innovativ miljö som får människor att må bra och växa. Vi ska vara flexibla kring var, när och hur man jobbar, visa förtroende och öka vår mångfald, säger Sofia Svahn.
Vilka bitar är viktigast att ta tag i när det gäller arbetsplatskultur?
– Att inkludera medarbetarna i det. Vi håller på att ta fram vårt kulturmanifest nu som tydliggör vilken kultur Löfbergs har och vill erbjuda medarbetare, kunder och konsumenter framöver. Hur är vi mot varandra? Vad gör vi tillsammans? Hur ska våra kontor se ut? Vilka är framtidens medarbetare hos oss? Vi inkluderar hela gruppens medarbetare i workshops. Det tror jag är viktigt. Och att kommunicera under resan är extremt viktigt. Vi måste även inse att alla inte kommer gilla oss. Man tar ställning, och det är fine. Det handlar om att våga vara värderingsdriven fullt ut.
Löfbergs var ett av tio företag som var nominerade till det Svenska Jämställdhetspriset 2021. Vilka frågor bränner mest just nu?
– Jag blir så förbannad av mäns våld mot kvinnor. Det är dags för ett rejält uppvaknande. Det ökar ju dessutom nu under pandemin. Det är en otroligt viktigt fråga ur ett folkhälsoperspektiv.
– Ur näringslivsperspektiv är kopplingen mellan jämställdhet, mångfald och lönsamhet väldigt spännande. Många stora investerare börjar ställa krav på styrelser med mångfald för att de ska investera, för att det är affärsmässigt klokt. Det är viktigt att trycka på, så man inte hamnar i den trista kvoteringsfrågan. Bolag med ledningsgrupper som har större mångfald fattar bättre beslut och ser fler perspektiv. Det är inte smart att vara homogen. Man måste förstå sina konsumenter och kunder.
Lustdriven visionär
Hon beskriver sig som en strategisk och lustdriven visionär som gillar förändring och gärna drar igång saker. Liksom många andra i hennes generation identifierar hon sig lite som en duktig flicka, med ett visst mått av otålighet.
– Jag har en liten aktivist i mig när det gäller saker som rättvisa. Och det finns en rimlig dos bekräftelsebehov. Jag ställer höga krav på mig själv och bryr mig lite för mycket om vad andra tycker. Men jag har en fundamental grundtrygghet, så jag har aldrig mått dåligt av det. Det har snarare varit lite av en motor.
Har du några jobbmässiga mål kvar att uppnå?
– Jag har en relativt ny roll så nu handlar det om att leva upp till målsättningarna och leverera på uppdragen. Det är jätteviktigt för mig. Jag vill fortsätta jobba med viktiga och meningsfulla frågor som jag brinner för, och ha jäkligt kul på vägen tillsammans med alla fantastiska människor. Jag är stolt över det arbete kring inkludering, mångfald och jämställdhet som vi är mitt uppe i. Frågorna får verkligen fokus och är på agendan, men vi har långt kvar innan vi är nöjda. Jag driver på i den riktning jag vill och så ger det ena det andra. Det har funkat hittills.
Fakta
Sofia Svahn
Ålder: 38
Bor: I en 178 kvadratmeter stor villa på Kartberget i Karlstad.
Familj: Min man Johan, våra två barn Tuva, 8, och Walter, 4, och våra två små kaninungar.
Arbete: Chief People & Culture Officer med ansvar för hållbarhets-, HR- och kommunikationsavdelningarna på Löfbergs.
Utbildning: Civilekonom med inriktning mot internationell ekonomi, hållbart företagande och management vid Handelshögskolan i Umeå.
Första jobbet: Jag städade på landstinget under somrarna på högstadiet. Två somrar under gymnasietiden säsongsjobbade jag i en bar på den grekiska ön Ios. På helgerna jobbade jag med att ta emot bokningar på Hammarö tennisklubb och efter gymnasiet var jag personlig assistent en tid för att spara ihop pengar till en resa. Efter universitetsexamen jobbade jag som analytiker inom hållbara investeringar på ett konsultbolag till att börja med.
Bästa affär: Våra lägenheter i Stockholm. Där fick vi vara med och göra bostadskarriär.
Sämsta affär: Jag måste nog säga gymkort. Jag gillar att träna men behöver inse att jag sällan ids ta mig iväg till gymmet. Skogen eller garaget är mer min grej – då blir det av.
Karriärtips: Att tro på sin egen förmåga och att göra det som är kul och känns meningsfullt.
Livsmotto: Stå upp för det du tror på och vill, då brukar det reda sig.
Här kan du läsa om fler näringslivsprofiler i länet:
Sandra Sundbäck om att våga söka jobb – trots brist på erfarenhetChristian Edwertz: "Om det går dåligt – so what?"Ida Svensson: "Var lite obstinat och överleverera inte"