• idag
    24 feb
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • torsdag
    25 feb
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • fredag
    26 feb
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      V
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    27 feb
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    28 feb
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      V
    • Nederbörd
      0.0 mm

Räddningen: Clubhouse – sociala medier 2.0

Krönikor
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Christian Edwertz
Foto: Lisa Olaison
När jag var ute och föreläste om sociala medier i mitten av 00-talet och framåt fick jag ofta frågan: ”men vem vill veta vad folk äter till frukost”. Inte sällan ställd av en man hastigt närmande sig 50-strecket. Ibland svarade jag högt, oftast tänkte jag tyst för mig själv att om det är det enda dina kompisar delar – byt polare!

Mycket har hänt sedan dess. Facebook har blivit en av världens absolut mest inflytelserika plattformar, Twitter har gett ordet “troll” en helt ny innebörd, jobbet som youtuber har petat ned frisöryrket som mest attraktiva jobb för högstadieelever och poddarna har blivit våra digitala snuttefiltar.

Det digitala har fört med sig mycket positivt i form av ökad transparens, en demokratisering av det fria ordet och fantastiska möjligheter för fler att skapa en bättre vardag.

Men eftersom vi aldrig tidigare haft dessa oändliga möjligheter har vi såklart inte heller kunnat hantera det. Förutom det rent kriminella beteendet med hot, övergrepp och all annan skit som jag lämnar därhän, syftar jag på att vi i stor utsträckning använt våra kanaler på samma vis som traditionella medier. Vi pumpar ut innehåll utan någon större hänsyn till mottagarna. Devisen har varit att om det känns bra för mig, så är det bra. Något som lett till en viss trötthet när det kommer till de flera av plattformarna – åtminstone för mig.

Men nu är räddningen här. Under förra året lanserades appen Clubhouse. Den smygsläpptes i mars, tog fart i USA under sommaren och drabbar just nu oss i Sverige.

Vad är då Clubhouse? Man skulle kunna likna det vid världens största hus med massor av rum där det det pågår en oändlig ström av mer eller mindre intressanta samtal. Och vi är alla välkomna in att lyssna och delta i samtalet om andan faller på.

Tänk P1, podden med idolerna eller Skavlan (fast utan bild), där du när som helst kan hiva upp armen i luften, be om ordet och ställa den där frågan som missades att ställas.

Allt sker i realtid. Inga statusuppdateringar, inget delande, eller lajkande. Bara en massa ofiltrerat snack som sker där och då.

Den enorma succén och snabba spridningen Clubhouse åtnjutit sitter i att många kändisar, allt från Oprah, Drake och Elon Musk till kända tänkare och idrottspersonligheter, är inne och surrar.

Att dessa vanligtvis så skygga celebriteter väljer Clubhouse handlar om möjligheten att med det talade ordet istället för det skrivna kunna resonera under lugnare former och på så vis skapa ett mer nyanserat samtal med möjlighet att förklara olika ståndpunkter.

Och den kanske allra viktigaste faktorn hos Clubhouse är att samtliga rum har en eller oftast flera moderatorer som säkerställer att samtalet följer just det rummets givna regler gällande takt och ton.

Samtalsämnena sträcker sig från “nigerianska mäns otrohet” via “aw på värmländska” till “uppsnack inför Färjestad - Djurgården” och kanske till och med vad man hade på mackan i morse.

När detta skrivs (8/2) krävs fortfarande en inbjudan till Clubhouse, men det handlar numer snarare om ett marknadsföringsknep än exklusivitet då jag ser att bara den senaste veckan är det väldigt många svenskar som hänger på Clubhouse.

Huruvida Clubhouse kommer bli “nästa stora grej” eller inte får tiden utvisa men för mig har det redan blivit lite av ett gift.

Hoppas att vi ses i ett rum snart.

En spaning: Lär inte dröja länge innan folk kommer kalla det “Klubbstugan” på samma sätt som samma människor säger “Fejjan”.

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.